1718
NAC Dance Danse CNA
Life in motion
Cathy Levy Executive Producer Productrice générale
La vie en mouvement
Canada’s Royal Winnipeg Ballet du Canada Dracula with the National Arts Centre Orchestra / avec l’Orchestre du Centre national des Arts
April 12–14 avril 2018 | Salle Southam Hall Duration: 2 hours and 11 minutes with one intermission Durée : 2 heures 11 minutes, avec un entracte
We would like to recognize the Algonquin Nation, on whose traditional unceded territory the National Arts Centre is located. We gratefully acknowledge them as the past, present and future stewards of this land. Nous reconnaissons que le Centre national des Arts est situé sur un territoire traditionnel algonquin non cédé. Nous rendons hommage à la nation algonquine, en qui nous voyons la gardienne du passé, du présent et de l’avenir de ce territoire.
© Nick Lafontaine
1718
The endurance of a Ballet is based as much
La pérennité d’un ballet est déterminée
on the strength of the story that inspired
tant par la force de l’histoire qui l’a inspiré
it as on the production itself. With the
que par celle de la production elle-même.
Royal Winnipeg Ballet’s Dracula, both are
Dans le cas du Dracula du Royal Winnipeg
delivered! Choreographer Mark Godden,
Ballet, ces deux qualités sont réunies!
whose stunning choreographies have
Le chorégraphe Mark Godden, dont les
graced our stages numerous times,
saisissantes chorégraphies ont maintes
has delved into the ominous fantasy of
fois illuminé nos scènes, a plongé dans la
Bram Stoker’s novel to create a searing
lugubre fiction du roman de Bram Stoker
dance drama for the ages. Created in
pour en tirer un fulgurant drame dansé
1998, this production has superbly aligned
qui ne vieillit pas. Créée en 1998, cette
the haunting music of Gustav Mahler’s
production règle magnifiquement sur
symphonies with passionate dancing, and
la musique envoûtante des symphonies
stunning sets and costumes. One of a few
de Gustav Mahler une danse passionnée,
made-in-Canada full-length story ballets —
dans de superbes décors et costumes.
a signature the RWB can be proud of —
Au nombre des rares ballets narratifs
this Dracula is a smart, highly theatrical
intégraux de conception canadienne – une
and witty rendition of one of the world’s
marque dont le RWB peut légitimement
most beloved gothic horror stories. Enjoy!
s’enorgueillir –, ce Dracula est une relecture brillante, théâtrale et pleine d’esprit d’une des histoires d’horreur gothiques les plus populaires du monde.
Cathy Levy Executive Producer, NAC Dance / Productrice générale, Danse CNA
2
Follow us: facebook.com/NACDanceDanseCNA
Canada’s Royal Winnipeg Ballet Le Royal Winnipeg Ballet du Canada Betty Farrally & Gweneth Lloyd
Founders / Fondatrices
Arnold Spohr, C.C., O.M.
Artistic Director Emeritus / Directeur artistique émérite
David Moroni, C.M., O.M., D.Litt (h.c)
Founding Director, Professional Division / Directeur fondateur, Division professionnelle
Jean McKenzie
Founding Director, Recreational Division / Directrice fondatrice, Division récréative
André Lewis
Artistic Director / Directeur artistique
Taralee Turner
Chief Operating Officer / Agente d’exploitation en chef
Earl Stafford
Conductor / Chef d’orchestre
Johnny W. Chang
Senior Ballet Master / Maître de ballet principal
Tara Birtwhistle, Caroline Gruber, Vanessa Léonard-Lawson, Jaime Vargas
Ballet Masters / Maîtres de ballet
Arlene Minkhorst
School Director / Directrice de l’école
Nicole Kepp
School Principal, Recreational Division / Directrice, Division récréative
Suzanne André
School Principal, Professional Division / Directrice, Division professionnelle
Stéphane Léonard
Director, Aspirant Program / Directeur, Programme des aspirants
Johanne Gingras
Director, Teacher Training Program / Directrice, Programme de formation des enseignants
Justin Dowbiggin
Director of Production / Directeur de production
Ingrid Kottke
Production Stage Manager / Régisseuse de production
Suivez-nous : facebook.com/NACDanceDanseCNA
3
© Réjean Brandt
Artists / Artistes Sophia Lee, Jo-Ann Sundermeier Dmitri Dovgoselets Yayoi Ban, Alanna McAdie, Yosuke Mino, Josh Reynolds Sarah Davey, Elizabeth Lamont, Chenxin Liu, Liam Caines Katie Bonnell, Jaimi Deleau, Yoshiko Kamikusa, Jesse Petrie, Saeka Shirai, Manami Tsubai Stephan Azulay, Tyler Carver, Peter Lancksweerdt, Stephan Possin, Yue Shi, Ryan Vetter
Apprentices / Apprentis Victoria Jenkins, Liam Saito
4
NAC Dance with Cathy Levy: NACpodcasts.ca
Message from Artistic Director Mot du directeur artistique The Royal Winnipeg Ballet is thrilled to
Le Royal Winnipeg Ballet du Canada est ravi
welcome you to Dracula at the National Arts
de vous accueillir à cette présentation de
Centre for the first time since 2006 and on
Dracula, de retour au Centre national des
the 20th anniversary year of Dracula. If this
Arts pour la première fois depuis 2006,
is your first time taking in a Royal Winnipeg
à l’occasion du 20e anniversaire de cette
Ballet performance — welcome. If you’re
production. Si vous assistez pour la première
returning, welcome back.
fois à une prestation du Royal Winnipeg
Based on Bram Stoker’s Dracula, Royal Winnipeg Ballet’s production showcases
Ballet, soyez les bienvenus. Si vous renouez avec nous, heureux de vous retrouver!
the talent of Mark Godden’s choreography,
Basée sur le Dracula de Bram Stoker, la
Gustav Mahler’s score, and Paul Daigle’s
production du Royal Winnipeg Ballet met
brilliant costume and set design. An alluring
en relief la remarquable chorégraphie de
composite of ballet and theatre, this true-to-
Mark Godden, la musique de Gustav Mahler,
tale production is sure to excite and entice
et les superbes costumes et décors de
from beginning to end.
Paul Daigle. Séduisant mélange de ballet et
The Royal Winnipeg Ballet would like to sincerely thank you for your support and wish you a wonderful evening.
André Lewis Royal Winnipeg Ballet Artistic Director
de théâtre, cette production fidèle au récit original saura assurément vous captiver et vous envoûter du début à la fin. Le Royal Winnipeg Ballet du Canada vous remercie chaleureusement pour votre appui et vous souhaite une merveilleuse soirée.
André Lewis Directeur artistique du Royal Winnipeg Ballet
Danse CNA avec Cathy Levy : baladosCNA.ca
5
About the Company À propos de la compagnie Versatility, technical excellence and a
Le Royal Winnipeg Ballet (RWB) du
captivating style are the trademarks of
Canada se distingue par sa polyvalence,
Canada’s Royal Winnipeg Ballet, qualities
son excellence technique et son style
that have garnered both critical and
captivant qui lui valent d’être apprécié
audience acclaim. These qualities keep
autant par la critique que par le public. Ces
the Royal Winnipeg Ballet in demand as
qualités font que le RWB est toujours en
it presents more than 100 performances
demande et présente plus de 100 spectacles
every season.
chaque saison.
Founded in 1939 by Gweneth Lloyd and
Fondé en 1939 par Gweneth Lloyd et
Betty Farrally, the Royal Winnipeg Ballet
Betty Farrally, le RWB a le double privilège
holds the double distinction of being
d’être la première compagnie de ballet du
Canada’s premier ballet company and
Canada et la doyenne des compagnies
the longest continuously operating ballet
toujours en activité en Amérique du Nord.
company in North America. In 1953, the
En 1953, il a reçu son titre royal, le premier
Company received its royal title, the first
accordé sous le règne de la reine Elizabeth II.
granted under the reign of Her Majesty Queen Elizabeth II.
le directeur artistique. Sous sa conduite,
In 1958, Arnold Spohr was appointed Artistic
la compagnie s’est développée et a pris
Director. Under his direction the Royal
sa place parmi les ensembles réputés sur
Winnipeg Ballet grew and flourished to take
la scène internationale. Afin de poursuivre
its place among the world’s internationally
son développement, elle a créé en 1970
renowned companies. To further the
une école professionnelle placée sous la
Company’s development, a professional
direction de David Moroni. Aujourd’hui, les
school was created in 1970 under the
deux tiers des danseurs de la compagnie
direction of David Moroni. Today two-thirds
sont diplômés de l’école du RWB. Le
of the Company’s dancers are graduates of
7 mars 1996, André Lewis a été nommé
the school. On March 7, 1996, André Lewis
directeur artistique de la troupe, poste qu’il
was named Artistic Director and has been
occupe toujours.
with the RWB ever since.
6
En 1958, Arnold Spohr en est devenu
Le RWB a commencé à présenter des
The Royal Winnipeg Ballet began to tour
tournées au Canada en 1945 et a effectué
Canada in 1945 and completed its first
sa première tournée américaine en 1954.
American tour in 1954. Today, the Company
De nos jours, la compagnie est en tournée
spends 15 or more weeks a year on the
pendant une quinzaine de semaines chaque
road, performing in centres large and small.
année, se produisant dans de grandes et
Follow us: facebook.com/NACDanceDanseCNA
The Royal Winnipeg Ballet is compact in
petites villes. Le RWB compte 25 danseurs et
size, with 25 dancers, a small but effective
danseuses, une équipe de production petite
production crew and a semi-trailer that
mais efficace, et une semi-remorque pour
carries approximately 55,000 pounds of
assurer le transport d’environ 55 000 livres
equipment. For full-length ballets, the Royal
d’équipement. Lorsqu’elle présente des
Winnipeg Ballet travels with two semi-trailers
ballets intégraux, la compagnie se déplace
and an expanded company.
avec deux semi‑remorques et une troupe
The Royal Winnipeg Ballet has performed
élargie.
in the United States, South America, Europe,
Elle s’est produite aux États-Unis, en
the Middle East, Russia, Japan, Asia, Mexico
Amérique du Sud, en Europe, au Moyen‑
and in every province of Canada.
Orient, en Russie, au Japon, en Asie, au
Throughout its history, the Royal Winnipeg Ballet has been a dance leader, recording
Mexique et dans toutes les provinces du Canada.
innumerable firsts. It developed the concept
Tout au long de son histoire, le RWB a été
of the regional ballet festival in the 1940s and
à l’avant-garde dans le milieu de la danse,
was the first western company to perform
innovant dans de nombreux domaines :
in Cuba after the revolution. It received Gold
dans les années 1940, il a inventé la notion
Medals at the International Ballet Festival in
de festival de ballet régional; il a été la
Paris in 1968 and that same year became the
première troupe occidentale à se produire
first Canadian company to tour Russia and
à Cuba après la révolution; il a obtenu des
Czechoslovakia.
médailles d’or au Festival international de
This year the Royal Winnipeg Ballet celebrates its 78th season with the return of some of its most treasured repertoires including Twyla Tharp’s The Princess and
ballet de Paris en 1968; et a été, la même année, la première compagnie canadienne à se rendre en tournée en Russie et en Tchécoslovaquie.
The Goblin, The Sleeping Beauty, and
Cette année, la compagnie souligne sa
Carmina Burana.
78e saison avec des grands favoris de son répertoire, dont The Princess and the Goblin de Twyla Tharp, La Belle au bois dormant et Carmina Burana.
Suivez-nous : facebook.com/NACDanceDanseCNA
7
Dracula “We henceforth become foul things of the night like him.” « Nous devenons ensuite d’horribles créatures de la nuit, comme lui. » – Van Helsing
Mark Godden
Choreography / Chorégraphie
Gustav Mahler
Music / Musique
Paul Daigle
Set & Costume Design / Scénographie et costumes
David Morrison
Lighting Design / Éclairages
Earl Stafford
Conductor / Chef d’orchestre
Richard Hurst
Narration, written and performed by / Rédaction et interprétation du texte narratif
ACT I / ACTE I Dracula
Josh Reynolds (12) / Stephan Azulay (13, 14)
Lucy Westenra
Sarah Davey (12) / Katie Bonnell (13, 14)
Maids / Servantes
Jaimi Deleau Katie Bonnell (12) / Sarah Davey (13, 14) Victoria Jenkins Manami Tsubai
Jack Seward
Yosuke Mino
Arthur Holmwood
Dmitri Dovgoselets
Quincy Morris
Stephan Azulay (12) / Peter Lancksweerdt (13, 14)
Dr. Abraham van Helsing
Liam Caines
Gargoyles / Gargouilles
Yoshiko Kamikusa Chenxin Liu Alanna McAdie Saeka Shirai
INTERMISSION | ENTR ACTE (20 minutes)
8
NAC Dance with Cathy Levy: NACpodcasts.ca
© Réjean Brandt
ACT II / ACTE II PANTOMIME Lucy Westenra, Jack Seward, Arthur Holmwood, Quincey Morris, Dr. Abraham Van Helsing
Jonathon Harker
Tyler Carver
Mina Murray
Sophia Lee (12) / Yayoi Ban (13, 14)
Towns People / Gens de la ville
Chenxin Liu Manami Tsubai Katie Bonnell (12) / Sarah Davey (13, 14) Yayoi Ban (12) / Sophia Lee (13, 14)
Yue Shi Ryan Vetter Stephan Possin Liam Saito
Holy Talisman / Talisman sacré
Saeka Shirai
Nuns / Religieuses
Victoria Jenkins Jaimi Deleau Yoshiko Kamikusa (12) / Alanna McAdie (13, 14)
Danse CNA avec Cathy Levy : baladosCNA.ca
9
RED DANCE / DANSE ROUGE Wolf / Le loup
Dmitri Dovgoselets (12) / Yosuke Mino (13, 14)
With / avec
Alanna McAdie (12) / Yoshiko Kamikusa (13, 14)
and / et
Yoshiko Kamikusa (12) / Alanna McAdie (13, 14) Katie Bonnell (12) / Sarah Davey (13, 14) Saeka Shirai Jaimi Deleau Manami Tsubai Chenxin Liu Victoria Jenkins Erin Atkinson
Yue Shi Stephan Azulay (12) / Josh Reynolds (13, 14) Liam Caines Peter Lancksweerdt Ryan Vetter Stephan Possin Tyler Carver Liam Saito
Nuns / Religieuses
Yoshiko Kamikusa (12) / Alanna McAdie (13, 14) Jaimi Deleau (12) / Katie Bonnell (13, 14) Saeka Shirai Chenxin Liu Manami Tsubai Victoria Jenkins Erin Atkinson
Vampires
Katie Bonnell (12) / Sarah Davey (13, 14) Yayoi Ban (12) / Sophia Lee (13, 14) Jaimi Deleau
Choirs / Chorales
The Ewashko Singers
Calixa Lavallée Ensemble / Chœur Calixa-Lavallée
Choral Ensemble, University of Ottawa / Ensemble choral, Université d'Ottawa
Chorus master / Chef de chœur Laurence Ewashko
10
Follow us: facebook.com/NACDanceDanseCNA
© Réjean Brandt
Yosuke Mino in/dans Dracula
Suivez-nous : facebook.com/NACDanceDanseCNA
11
Synopsis ACT I
ACTE I
Scene I – Lucy Westenra’s Seaside Estate in England (late 1800s)
Scène I – Résidence de Lucy Westenra sur la côte anglaise (vers la fin du XIXe siècle)
Having already been inducted into
Ayant déjà été introduite dans le monde
Dracula’s world, Lucy collapses in her
de Dracula, Lucy s’effondre dans sa
bedroom. Her nightmares and sleepwalking
chambre. Ses cauchemars et ses crises de
have the household staff concerned.
somnambulisme inquiètent le personnel
Troubled by her erratic moods, Lucy’s
de la maison qui, troublé par les humeurs
three suitors and a medical specialist,
étranges de Lucy, appelle à son chevet ses
Dr. Abraham Van Helsing, are summoned
trois soupirants et un médecin spécialiste,
to her bedside. Close to hysterical and
le Dr Abraham Van Helsing. En proie à un
seemingly paranoid, Lucy faints, almost
comportement hystérique qui semble
to death. Van Helsing determines Lucy
friser la paranoïa, Lucy s’évanouit et paraît
to have unexplainable loss of blood.
morte. Van Helsing constate que Lucy a
A transfusion is required. Suspicious
perdu du sang de manière inexplicable. Une
that supernatural forces are at work,
transfusion est nécessaire. Soupçonnant
Van Helsing discovers two tiny holes in
l’intervention de forces surnaturelles,
Lucy’s neck. Research material from the
Van Helsing remarque deux petites
mansion library is brought to the doctor.
perforations dans le cou de Lucy. On
Van Helsing abandons medical remedies
apporte au docteur des documents de
and surrounds Lucy’s bedroom with garlic
recherche trouvés dans la bibliothèque
and crosses. Lucy appears dead to the
du manoir. Van Helsing abandonne les
doctor and her three suitors.
traitements médicaux et place de l’ail et des croix tout autour de la chambre de Lucy. Le médecin et les trois soupirants pensent que Lucy est morte.
12
Scene II – Lucy’s Crypt
Scène II – La crypte chez Lucy
Holding her under his dark spell, Dracula
Tenant Lucy sous son charme trouble,
claims his prize by initiating Lucy into
Dracula savoure sa victoire en la conduisant
the tomb. Van Helsing and the suitors,
dans la tombe. Van Helsing et les soupirants
suspicious of Lucy’s death, break into the
à qui la mort de Lucy paraît suspecte,
tomb. Armed with crosses and stakes,
pénètrent dans la tombe. Armés de croix
they manage to free Lucy from Dracula’s
et de pieux, ils parviennent à soustraire
evil empire.
Lucy à l’empire maléfique de Dracula.
NAC Dance with Cathy Levy: NACpodcasts.ca
© Paul Martens
ACT II
ACTE II
Pantomime (Present, late 1900s) The dancers step out of their roles to
Pantomime (époque actuelle, fin du XXe siècle)
humourously illustrate a condensed
Les danseurs sortent de leur rôle pour
narration of Bram Stoker’s famous novel,
illustrer de façon humoristique une narration
Dracula.
résumée de Dracula, le célèbre roman de Bram Stoker.
Scene I – Red Dance
Scène I – Danse rouge
This bacchanal is inspired by the traditions
Bacchanale inspirée des traditions de la
of classical dance along with elements
danse classique avec quelques touches de
of folklore and folk dance. The wolf and
folklore et de danses populaires. Le loup et
dancers reflect different aspects of
les danseurs illustrent divers aspects de
Dracula and his world.
Dracula et de son monde.
Danse CNA avec Cathy Levy : baladosCNA.ca
13
© Réjean Brandt
14
Scene II – A Convent in Budapest (late 1800s)
Scène II – Un couvent à Budapest (vers la fin du XIXe siècle)
Mina Murray (a friend of Lucy Westenra,
Mina Murray (une amie de Lucy Westenra
who is unaware of the fate which has
qui ignore le sort de celle-ci) se rend à un
befallen her), travels to a convent in
couvent de Budapest où on l’a fait appeler
Budapest after being summoned to the
pour venir au chevet de Jonathan Harker,
side of her ill fiancé, Jonathan Harker. In
son fiancé malade. Désireux de faire
order to advance his career, Jonathan has
progresser sa carrière, Jonathan s’était
recently travelled to Transylvania to assist
récemment rendu en Transylvanie afin
Count Dracula in buying real estate in
d’aider le comte Dracula à acheter des
England. Mina and Jonathan are together
propriétés en Angleterre. Mina et Jonathan
after a long absence when she chances
se retrouvent après une longue séparation.
upon his diary. Mina reads that Dracula had
Mina découvre par hasard le journal intime
abandoned Jonathan in the castle, where he
de son fiancé dans lequel elle lit que Dracula
encountered three vampire women. Though
a abandonné Jonathan dans le château,
lured by their strange seduction, Jonathan
où ce dernier s’est trouvé face à face avec
has managed to escape. Mina is enticed by
trois femmes vampires. Bien qu’il ait été
Jonathan’s experiences in the castle and
charmé par les étranges manœuvres de
part of her feels drawn to that world. Having
séduction des trois femmes, Jonathan est
no secrets from Jonathan, she divulges
parvenu à s’échapper. Mina est intriguée
this desire. Jonathan is shocked by Mina’s
par les expériences vécues par Jonathan
behaviour, which is similar to that of the
au château et quelque chose en elle l’attire
Follow us: facebook.com/NACDanceDanseCNA
© Réjean Brandt
vampire women. Repressing these desires,
vers ce monde mystérieux. N’ayant aucun
Mina assures Jonathan of her love by
secret pour Jonathan, elle lui fait part de
sealing the diary’s secrets.
son attirance. Jonathan est choqué par l’attitude de Mina, qui est semblable à celle des femmes vampires. Réprimant ces désirs troubles, Mina assure Jonathan de son amour en promettant d’oublier les secrets du journal intime.
Scene III – The Crypt at Dracula’s Castle in Transylvania (late 1800s) Mina has been taken captive by Dracula,
Scène III – La crypte du château de Dracula en Transylvanie (vers la fin du XIXe siècle)
who offers her a place to live in the world
Mina est prisonnière de Dracula, qui lui
of the living dead, the place she read about
propose une place dans le monde des
in Jonathan’s diary. Dracula leaves Mina
morts-vivants, rôle dont Jonathan avait parlé
drained of blood as he hears Van Helsing
dans son journal intime. Dracula laisse Mina
and Lucy’s suitors inside the castle.
à bout de sang et s’enfuit lorsqu’il entend
Finding Mina alive, they hunt for Dracula.
Van Helsing et les soupirants de Lucy entrer
The daylight is fast approaching and
dans le château. Trouvant Mina en vie, ils
Dracula is forced to battle the men. With all
partent à la poursuite de Dracula. L’aube
enslaved, the Count tortures Jonathan
étant proche, Dracula est contraint de faire
by performing his blood ritual on Mina.
face à ses poursuivants. Après les avoir
Suivez-nous : facebook.com/NACDanceDanseCNA
15
© Réjean Brandt
Witnessing Jonathan’s anguish, Mina
tous assujettis, le comte torture Jonathan
manages to weaken Dracula by draining
en exécutant son rituel sanglant sur Mina.
him of his blood. Mina then seizes a cross
Sensible à la détresse de Jonathan, Mina
and wakens the dazed men. They surround
parvient à affaiblir Dracula en le vidant de
Dracula and, like Vlad of Wallichia, kill him.
son sang. Elle saisit ensuite une croix et réveille les hommes assoupis. Ils encerclent Dracula et, comme Vlad de Valachie, ils le tuent.
16
Following are the sections of Gustav Mahler’s music used in Dracula:
Extraits de la musique de Gustav Mahler utilisés dans le ballet Dracula :
ACT I
ACTE I
Symphony No. 2, 1st movement
Symphonie no 2, 1er mouvement
Symphony No. 2, 3rd movement
Symphonie no 2, 3e mouvement
Symphony No. 1, 3rd movement
Symphonie no 1, 3e mouvement
Symphony No. 1, 4th movement
Symphonie no 1, 4 e mouvement
ACT II
ACTE II
Symphony No. 9, 2nd movement
Symphonie no 9, 2e mouvement
Symphony No. 1, 1st movement
Symphonie no 1, 1er mouvement
Symphony No. 2, 5th movement
Symphonie no 2, 5e mouvement
NAC Dance with Cathy Levy: NACpodcasts.ca
Biographies André Lewis Artistic Director / Directeur artistique André Lewis has spent the majority of his
André Lewis a passé la majorité de sa carrière
career with Canada’s first professional
au Royal Winnipeg Ballet du Canada, dont il
dance company, accepting the position of
est le directeur artistique depuis 1996. Il a été
Artistic Director in 1996. Since then, Lewis
à l’origine de la création d’œuvres nouvelles
has been the driving force behind the new
et novatrices qui ont contribué à rajeunir
and innovative works that have dramatically
radicalement le répertoire de la compagnie.
rejuvenated the Company’s repertoire.
M. Lewis a passé de nombreuses commandes
Lewis has commissioned numerous
de ballet à succès, dont la production à
blockbuster ballets such as Mark Godden’s
grand déploiement Dracula de Mark Godden
Dracula in 1998, Jorden Morris’ critically
en 1998 et Moulin Rouge® – Le Ballet de
acclaimed Peter Pan in 2006 and Jorden
Jorden Morris, en 2009. On lui doit aussi en
Morris’ Moulin Rouge® – The Ballet in 2009.
grande partie la création du nouveau spectacle
He was instrumental in the 1999 creation
Casse‑Noisette présenté pour la première fois
of a new Nutcracker for the Company and
par la compagnie en 1999 et, en 2012, il s’est
in 2012, Lewis and Atlanta Ballet Artistic
associé à John McFall, directeur artistique de
Director John McFall co-commissioned a
l’Atlanta Ballet, pour commander à la célèbre
new creation by celebrated choreographer
chorégraphe Twyla Tharp une nouvelle création
Twyla Tharp’s The Princess and the Goblin.
intitulée The Princess & The Goblin. En 2013,
In 2013, Lewis commissioned another
il a commandé une autre pièce remarquable
outstanding new creation in conjunction
à la chorégraphe new-yorkaise Lila York. Le
with New York choreographer Lila York.
ballet intégral The Handmaid’s Tale est une
The full-length ballet The Handmaid’s Tale
adaptation audacieuse du roman éponyme
was a bold adaptation of the novel of the
de Margaret Atwood, récompensé par un
same name by Governor General Award-
prix du Gouverneur général.
winning Canadian author, Margaret Atwood.
En 2014, pour la saison du 75e anniversaire
In 2014, for the RWB’s 75th anniversary
du RWB, M. Lewis a commandé au choré
season, Lewis commissioned choreo
graphe Mark Godden le révolutionnaire ballet
grapher Mark Godden to create the
Going Home Star – Truth and Reconciliation,
groundbreaking work Going Home Star –
évoquant les nombreux récits, parfois oubliés,
Truth and Reconciliation representing
des survivants des pensionnats autochtones
the many stories, both told and untold,
et de leurs familles. Basée sur un récit de
of Indian Residential School Survivors
l’écrivain canadien Joseph Boyden, cette pièce
and their families. This commissioned
de commande, dont la création coïncidait
Danse CNA avec Cathy Levy : baladosCNA.ca
17
piece, which coincided with the Truth
avec la tenue de la Commission de vérité et
and Reconciliation Commission, received
réconciliation, a été louangée par la critique
national critical acclaim and is based on
à l’échelle du pays.
a story by Canadian author Joseph Boyden.
M. Lewis a monté la production de
Lewis has staged Rudi Van Dantzig’s
Rudi Van Dantzig de Roméo et Juliette en
production of Romeo & Juliet in Italy, Greece,
Italie, en Grèce, en France et, en 2015, pour
France and in 2015 for the Hong Kong
le Hong Kong Ballet. Il a été juré au Concours
Ballet. He has been a judge for the Varna
international de ballet de Varna, au Concours
International Ballet Competition, USA
international de ballet des États-Unis et au
International Ballet Competition, and
Youth American Grand Prix.
the Youth American Grand Prix.
Sa passion pour la danse se manifeste aussi
Further underscoring Lewis’ passion for
par ses multiples apparitions à la Rural Retreat
dance are his multiple appearances at
for International Dance Leaders, une retraite
the Rural Retreat for International Dance
tenue en Angleterre. Il a été décoré pour
Leaders, held in England. His work has
service méritoire par le gouverneur général
been recognized through receiving both the
du Canada et a reçu la médaille du Jubilé,
Governor General’s Meritorious Award and
en plus d’apparaître dans la série télévisée
the Jubilee Medal, as well as being featured
Chacun sa route.
in the television series, Chacun sa route.
Mark Godden Choreographer / Chorégraphe
18
Mark Godden, born in the United States
Né aux États-Unis, Mark Godden vit
and now living in Canada, has created
maintenant au Canada. Il a créé des œuvres
original works for Boston Ballet, American
originales pour le Boston Ballet, l’American
Ballet Theatre (studio company), Canada’s
Ballet Theatre (compagnie de studio), le RWB
Royal Winnipeg Ballet, Les Grands Ballets
du Canada, Les Grands Ballets Canadiens
Canadiens de Montréal, Ballet Florida,
de Montréal, le Florida Ballet, la Compañía
Campañía Nacional de Danza (Mexico),
Nacional de Danza (Mexique), le Ballet
Ballet Contemporáneo del Teatro San Martin
Contemporáneo del Teatro San Martin
(Argentina), Ballet Memphis, Alberta
(Argentine), le Ballet Memphis, l’Alberta Ballet,
Ballet, Milwaukee Ballet, Ballet British
le Milwaukee Ballet, le Ballet British Columbia,
Columbia, Ballet Met, American Repertory
le Ballet Met, l’American Repertory Ballet,
Ballet, North Carolina Dance Theater and
le North Carolina Dance Theater et le Ballet
Ballet Gamonet. Godden is the Permanent
Gamonet. M. Godden est chorégraphe invité
Guest Choreographer with the Harid
permanent du Harid Dance Conservatory et
Dance Conservatory and was previously
ancien chorégraphe attitré du RWB.
Follow us: facebook.com/NACDanceDanseCNA
Resident Choreographer with Canada’s
Plusieurs de ses ballets ont remporté des
Royal Winnipeg Ballet.
prix : c’est le cas notamment de Myth et
Many of Godden’s ballets have won awards: his Myth and La Princesse et le Soldat, won Top Honors in the international ballet competitions of Varna, Bulgaria and Helsinki, Finland. He is a recipient of the notable Choo‑San Goh Award and Godden’s full-length ballet Dracula was nominated for a Dora Mavor Moore Award. Dracula was adapted for film in 2001 (directed by Guy Maddin) and won an Emmy Award for best Performing Arts Film and was awarded Best Choreography at The Monaco Film Festival. Godden’s full-length ballet, The Magic Flute, was produced into film (directed by Barbara Willis Sweete) and won a Gemini for Best Ensemble Performance. In 2006, Godden had the great honour of representing Canada by directing and choreographing the Canadian portion of the Olympic Games Closing Ceremonies in Torino, Italy. He created new ballets for the National Ballet of Mexico (Tronfo di Afrodite), Ballet Memphis (A Midsummer Night’s Dream), Ballet Nouveau Colorado, Northwest Professional Dance Project and Milwaukee Ballet (Wonder Wild). Godden’s ballets are in the active repertoire of Northern Ballet Theatre (UK), North Carolina Dance
de La Princesse et le Soldat, qui ont obtenu le premier prix aux concours internationaux de ballet de Varna en Bulgarie et d’Helsinki en Finlande. Il a récolté le prestigieux prix Choo-San Goh, et son ballet intégral Dracula a été mis en nomination pour le prix Dora Mavor Moore. Dracula a été adapté au cinéma en 2001 (par le réalisateur Guy Maddin) et a remporté un prix Emmy dans la catégorie « Meilleurs films sur les arts de la scène », ainsi que le prix de la Meilleure chorégraphie au Festival du film de Monaco. Le film réalisé par Barbara Willis Sweete à partir de son ballet intégral La Flûte enchantée a été salué par un prix Gemini dans la catégorie « Meilleur spectacle par un ensemble ». En 2006, M. Godden a eu le grand honneur de représenter le Canada en signant la mise en scène et la chorégraphie du volet canadien des cérémonies de clôture des Jeux olympiques à Turin, en Italie. Il a créé de nouveaux ballets pour le Ballet national du Mexique (Trionfo di Afrodite), le Ballet Memphis (A Midsummer Night’s Dream), le Ballet Nouveau Colorado, le Northwest Professional Dance Project et le Milwaukee Ballet (Wonder Wild).
Theater (Constructing Juliet), Atlanta Ballet
Les ballets de M. Godden figurent au répertoire
(The Magic Flute), Houston Salad Festival
actif du Northern Ballet Theatre (R.-U.), du
(Miroirs), and Ballet Memphis (A Midsummer
North Carolina Dance Theater (Constructing
Night’s Dream). Godden is a Visiting Artist for
Juliet), de l’Atlanta Ballet (La Flûte enchantée),
the National Foundation for Advancement in
du Houston Salad Festival (Miroirs) et du Ballet
the Arts “YoungArts” in Miami, Florida.
Memphis (A Midsummer Night’s Dream). M. Godden est artiste invité de la National Foundation for the Advancement in the Arts « YoungArts » à Miami, en Floride.
Suivez-nous : facebook.com/NACDanceDanseCNA
19
Earl Stafford Conductor / Chef d’orchestre A native of Thunder Bay, Ontario, Earl Stafford
Natif de Thunder Bay, en Ontario, Earl Stafford
began his piano training at the age of eight.
amorce sa formation en piano à l’âge de
He made his debut two years later with the
huit ans. Il fait ses débuts avec l’Orchestre
Thunder Bay Symphony Orchestra. Earl
symphonique de Thunder Bay deux ans plus
continued his studies at the University of
tard. Il poursuit sa formation à la Faculté
Toronto, Faculty of Music, in New York with
de musique de l’Université de Toronto,
Milton Kaye, and at the Paris Conservatoire
à New York auprès de Milton Kaye, et au
with Aldo Ciccolini and Franco Ferrara.
Conservatoire de Paris sous la houlette d’Aldo
Earl was appointed Music Director and
Ciccolini et Franco Ferrara.
Principal Conductor for the RWB in 1984 –
En 1984, il est nommé directeur musical
a position he held until his resignation in
et premier chef d’orchestre du RWB – un
2008. In addition to his work with the RWB
poste qu’il conserve jusqu’à sa démission,
he has been a guest conductor with the
en 2008. En plus de son travail avec le RWB,
National Ballet of Canada and Les Grands
il œuvre comme chef d’orchestre invité pour
Ballets Canadiens. Apart from his RWB
le Ballet national du Canada et Les Grands
commitments, he was Music Director of the
Ballets Canadiens de Montréal. Parallèlement
Saskatoon Symphony Orchestra and has
à ses engagements avec le RWB, on le
been a member of the faculties of both the
retrouve un temps à la direction musicale
Banff Centre for the Arts and the University
de l’Orchestre symphonique de Saskatoon,
of Manitoba. To name a few of many
et comme membre du corps professoral du
orchestras, Earl has conducted the Tokyo
Banff Centre for the Arts et de l’Université du
City Philharmonic Orchestra, the Hungarian
Manitoba. Parmi les nombreux orchestres
State Opera Orchestra and the Scottish
qu’il est appelé à diriger, s’attirant chaque
Chamber Orchestra to critical acclaim.
fois les éloges de la critique, mentionnons
In acknowledgment of his various achievements, Earl was recently named to the Order of Canada. Earl is grateful for the opportunity to conduct the National Arts Centre Orchestra once again, this time in collaboration with the Royal Winnipeg Ballet.
l’Orchestre philharmonique de la ville de Tokyo, l’Orchestre de l’opéra d’État de Hongrie et le Scottish Chamber Orchestra, pour ne citer qu’eux. En reconnaissance de ses remarquables réalisations, il a été récemment intronisé au sein de l’Ordre du Canada. M. Stafford accueille avec joie cette nouvelle occasion de diriger l’Orchestre du Centre national des Arts, cette fois en collaboration avec le Royal Winnipeg Ballet du Canada.
20
NAC Dance with Cathy Levy: NACpodcasts.ca
Paul Daigle Costume Designer / Concepteur des costumes Paul Daigle has a first-hand understanding
Ancien danseur, Paul Daigle a une approche
of the intricacies of designing for dance.
privilégiée de la création de costumes et de
A graduate of the Royal Winnipeg Ballet
décors pour la danse. Diplômé de l’École du
School, Mr. Daigle went on to perform for
RWB, il a dansé pendant deux saisons avec la
two seasons with the Royal Winnipeg Ballet
compagnie avant de poursuivre, en 1988, une
before leaving in 1988 to pursue a career
carrière d’artiste-créateur.
in design.
M. Daigle entretient depuis plusieurs années
Paul Daigle has established a very
une collaboration prolifique et empreinte de
creative and productive relationship with
créativité avec le chorégraphe Mark Godden.
choreographer Mark Godden. Together they
Ils ont fait équipe dans le cadre de plusieurs
have collaborated on a variety of creations
créations du RWB signées par M. Godden,
for the Royal Winnipeg Ballet, including
dont Sequoia (scénographie et costumes),
sets and costumes for Sequoia, Godden’s
ballet couronné du prix de chorégraphie
1989 Clifford E. Lee Choreographic Award-
Clifford E. Lee en 1989; les pas de deux primés
winning ballet, Godden’s two award-winning
Myth et La Princesse et le Soldat; Forms of
pas de deux, Myth and La Princesse et
Distinction, Rapsodie espagnole; et sept
le Soldat, as well as Forms of Distinction,
ballets en un acte, à savoir Symphonie no 1,
Rapsodie espagnole, and seven one-act
Angels in the Architecture, La Dame aux Fruits,
Godden ballets: Symphony No. 1, Angels in
La Folía, A Darkness Between Us, Shepherd’s
the Architecture, Dame aux Fruits, La Folía,
Wake et Miroirs.
A Darkness Between Us, Shepherd’s Wake and Miroirs.
Au cours de la saison 1997-1998 du RWB, M. Daigle a remodelé les décors de The Leaves
During the 1997-1998 RWB season, he
Are Fading d’Antony Tudor et les costumes
redesigned the sets for Antony Tudor’s
de Paquita. Il a également collaboré avec
The Leaves Are Fading and the costumes
M. Godden à deux nouvelles œuvres, Le Sacre
for Paquita. He also collaborated with
du printemps et Anywhere But London.
Mark Godden on two new works, The Rite of Spring and Anywhere But London.
Durant la saison 1998-1999, il a créé les décors et les costumes de Dracula,
During the 1998-1999 season, Mr. Daigle
premier ballet intégral de Mark Godden.
designed the scenery and costumes for
En 2003, la Manitoba Motion Picture
Mark Godden’s first full-length ballet,
Industry Association lui a décerné son prix
Dracula. In 2003, he went on to win
Blizzard pour les costumes de l’adaptation
the Manitoba Motion Picture Industry
cinématographique du Dracula de M. Godden
Association Blizzard Award for best
par Guy Maddin.
costume design for Guy Maddin’s film adaptation of Godden’s Dracula.
Danse CNA avec Cathy Levy : baladosCNA.ca
21
David Morrison Lighting Designer / Concepteur des éclairages The work of the late David Morrison has
Feu David Morrison était un concepteur
been described as “dramatic”, “daring” and
d’éclairages dont le travail a été qualifié de
“perfect” by The Globe and Mail. Morrison lit
« spectaculaire », « audacieux » et « parfait »
over 200 world premieres across Canada,
par le Globe and Mail. Il a signé les éclairages
the U.S., Europe and Asia. Previous work
de plus de 200 premières mondiales au
with the RWB included Nina Menon’s
Canada, aux États-Unis, en Europe et en
Drunken Butterflies, Cherry Pink and Apple
Asie. Auparavant, il a conçu pour le RWB
Blossom White, and Mark Godden’s The Rite
les éclairages de Drunken Butterflies et
of Spring and Dracula.
Cherry Pink and Apple Blossom White
Morrison specialized in dance lighting since 1983. He apprenticed with renowned
de Nina Menon et du Sacre du printemps et Dracula de Mark Godden.
lighting designer Nicholas Cernovitch.
Spécialisé dans l’éclairage de spectacles
Morrison worked with many leading
de danse depuis 1983, il a fait son
choreographers including John Alleyne,
apprentissage sous la tutelle du célèbre
Peggy Baker, Serge Bennathan, Bill James,
concepteur d’éclairages Nicholas Cernovitch.
James Kudelka, John Neumeier and Rudi
Il a collaboré avec de nombreux éminents
van Dantzig. His work has been seen in the
chorégraphes tels que John Alleyne,
repertoire of Dancemakers, Alberta Ballet,
Peggy Baker, Serge Bennathan, Bill James,
Ballet British Columbia, Boston Ballet,
James Kudelka, John Neumeier et Rudi van
Ballet Florida, The Royal Ballet of Flanders
Dantzig. Ses créations figurent au répertoire
and Compañía Nacional de Danza of Mexico.
de Dancemakers, de l’Alberta Ballet, du
Morrison was Resident Lighting Designer
Ballet British Columbia, du Boston Ballet,
for The National Ballet School and was a
du Ballet Florida, du Ballet royal de Flandres
regular guest artist at Ryerson University.
et de la Compañía Nacional de Danza
He designed Crystal Pite’s Pilot X for
(Mexique). M. Morrison a été concepteur
Nederlands Dans Theater.
d’éclairages en résidence à l’École nationale de ballet et un artiste invité régulier de l’Université Ryerson. Il a en outre signé les éclairages de Pilot X de Crystal Pite pour le Nederlands Dans Theater.
22
Follow us: facebook.com/NACDanceDanseCNA
Canada’s Royal Winnipeg Ballet Le Royal Winnipeg Ballet du Canada Salutes its 2017–2018 Season Funders & Sponsors Remercie les bailleurs de fonds et commanditaires de sa saison 2017–2018 Funders / Bailleurs de fonds
The Department of Canadian Heritage / Le ministère du Patrimoine canadien Province of Manitoba / La province du Manitoba Manitoba Arts Council / Le Conseil des arts du Manitoba Manitoba Sport, Culture and Heritage / Sport, Culture et Patrimoine du Manitoba Winnipeg Arts Council / Le Conseil des arts de Winnipeg The Winnipeg Foundation Premier Sponsor Nutcracker / Principal commanditaire de Casse-Noisette
Great-West Life Production Supporter The Sleeping Beauty / Partenaire de la production La Belle au bois dormant
Richardson Foundation Presenting Sponsor Ballet In The Park / Commanditaire présentateur de Ballet In The Park
Manitoba Liquor & Lotteries Presenting Sponsor Carmina Burana & Serenade / Commanditaire présentateur de Carmina Burana et Serenade
BMO Winnipeg Performance Sponsors / Commanditaires des représentations à Winnipeg
Investors Group, Qualico, Winnipeg Airports Authority, Arnold Brothers, Bloomex, Perth’s, TD Bank Group / Groupe Banque TD, WestJet, Wawanesa Ballet Ball Presenting Sponsor / Commanditaire présentateur du Ballet Ball
TD Bank Group / Groupe Banque TD Student Matinee Performance / Soutien aux matinées scolaires
The Richardson Foundation, In Memory of / à la mémoire de Peter D. Curry Official Physiotherapy Provider / Fournisseur officiel de services de physiothérapie
Lifemark Make-up Provided by / Fournisseur des produits de maquillage
Suivez-nous : facebook.com/NACDanceDanseCNA
23
Royal Winnipeg Ballet School Sponsors / Commanditaires de l’École du Royal Winnipeg Ballet Concert Hour Ballet Presenting Sponsor / Commanditaire présentateur
BellMTS Professional Division Student Financial Aid Fund & National Scholarship Program / Fonds d’aide financière aux élèves de la Division professionnelle et Programme national de bourses
Investors Group Satellite Program Presenting Sponsor / Commanditaire du Programme Satellite
Manitoba Hydro Spotlight and Audition Tour Presenting Sponsor, First Steps Supporter / Commanditaire des tournées Spotlight et d’auditions, et partenaire de First Steps
Investors Group Inc.
24
NAC Dance with Cathy Levy: NACpodcasts.ca
Staff / Personnel Administrative Team / Équipe administrative Taralee Turner
Chief Operating Officer / Agente d’exploitation en chef
Isabelle Ly
Company Manager / Chargée de compagnie
Barbara Axworthy
Director of Marketing and Communications / Directrice, Marketing et Communications
David Warburton
Director of Touring & Business Development / Directeur, Dévelopemment des tournées et des affaires
Christopher Turyk
Director of Company Operations / Directeur des opérations de la compagnie
Kristine Betker
Director of Development / Directrice, Développement
Kate Fennell
Director of School Operations / Directrice des opérations de l’école
Katie Zwingerman, Kevin Dyck, Laurie Urban
Physiotherapists / Physiothérapeutes
Production and Technical Teams / Équipes de production et technique Justin Dowbiggin
Director of Production / Directeur de production
Bob Stewart
Head of Audio Visual Services / Chef des services audio-visuels
Ingrid Kottke
Production Stage Manager / Régisseuse de production
Jef Ward
Head Carpenter and Technical Director / Chef machiniste et directeur technique
Paul McWhinney
Head Flyman, Assistant Carpenter / Chef cintrier, machiniste adjoint
John Kaminski
Head of Properties / Chef accessoiriste
Marc Gagnon
Master Electrician / Maître électricien
Jacqueline Robertson
Assistant Electrician / Assistante électricienne
Shaun McLean
Head of Audio / Chef audio
Brenda Belmonté
Head of Touring Wardrobe & Milliner / Chef costumière et modiste des tournées
Barry Malenko
Wardrobe Assistant / Assistant costumier
Alena Zharska
Head of Wardrobe / Chef costumière
Arnold Brothers Transport
Tour Trucking / Transport en tournée
Dr. / D Brian Lukie, m.d.
Medical Department Head / Chef du Département médical
r
Danse CNA avec Cathy Levy : baladosCNA.ca
25
Board of Directors / Conseil d’administration Kathleen M. Richardson, c.c., o.m. Honorary Chair / Présidente d’honneur Jean Giguère, C.M.
Chair Emeritus / Présidente émérite
Don Leitch
Chair / Président
Catherine Filmon
Vice Chair & Chair, Nominations Committee / Vice-présidente et présidente, Comité des nominations
Kirsten Albo
Chair, Audit Committee / Présidente, Comité de vérification
John Osler
Chair, Risk Committee / Président, Comité d’évaluation des risques
Gursh Barnard, Beverley Davies, Natalie Duhamel, Jessica Albrechtsen, Tara Snider
Honorary Council Members / Membres honoraires du conseil Sheldon Bowles, Dee Buchwald, Irena Cohen, James Cohen, Jane Emslie, Ashleigh Everett, John F Fraser, Susan Glass, cm, Richard Kroft, The Hon Otto Lang, oc, Peter J Macdonald, Marilyn Marshall, Ruth Matas, Jennifer Moncrief, Stuart Murray, Art Pearson, Kevin Regan, Dr Leon Rubin, Louise Soubry, Arni Thorsteinson, W Terrence Wright, QC / c.r.
26
Follow us: facebook.com/NACDanceDanseCNA
The National Arts Centre Orchestra L’Orchestre du Centre national des Arts Alexander Shelley Music Director/Directeur musical John Storgårds Principal Guest Conductor/Premier chef invité Jack Everly Principal Pops Conductor/Premier chef des concerts Pops Alain Trudel Principal Youth and Family Conductor/Premier chef des concerts jeunesse et famille Pinchas Zukerman Conductor Emeritus/Chef d’orchestre émérite
FIRST VIOLINS/ PREMIERS VIOLONS **Yosuke Kawasaki (concertmaster/ violon solo) **Jessica Linnebach (associate concertmaster/ violon solo associée) Noémi Racine Gaudreault (assistant concertmaster/ assistante violon solo) **Elaine Klimasko Carissa Klopoushak Marjolaine Lambert Jeremy Mastrangelo Manuela Milani Karoly Sziladi Emily Westell *John Corban *Martine Dubé *Heather Schnarr SECOND VIOLINS/ SECONDS VIOLONS *John Marcus (guest principal/ solo invité) Winston Webber (assistant principal/ assistant solo) Brian Boychuk Mark Friedman Richard Green Frédéric Moisan Leah Roseman Edvard Skerjanc Ashley Vandiver *Marc Djokic
VIOLAS/ALTOS Jethro Marks (principal/solo) David Marks (associate principal/ solo associé) David Goldblatt (assistant principal/ assistant solo) Paul Casey David Thies-Thompson *Sonya Probst
OBOES/HAUTBOIS Charles Hamann (principal/solo) Anna Petersen *Michelle Feng
CELLOS/ VIOLONCELLES Rachel Mercer (principal/solo) Julia MacLaine (assistant principal/ assistante solo) Timothy McCoy Leah Wyber
BASSOONS/BASSONS Christopher Millard (principal/solo) Vincent Parizeau *Nicolas Richard
DOUBLE BASSES/ CONTREBASSES Joel Quarrington (principal/solo) Hilda Cowie (acting assistant principal/assistante solo par intérim) **Murielle Bruneau Marjolaine Fournier Vincent Gendron FLUTES/FLÛTES Joanna G’froerer (principal/solo) **Emily Marks *Lara Deutsch *Kaili Maimets
* Additional musicians/Musiciens surnuméraires
CLARINETS/ CLARINETTES Kimball Sykes (principal/solo) Sean Rice *Shauna Barker
HORNS/CORS Lawrence Vine (principal/solo) Julie Fauteux (associate principal/ solo associée) Elizabeth Simpson Louis-Pierre Bergeron *Olivier Brisson *Micajah Sturgess TRUMPETS/ TROMPETTES Karen Donnelly (principal/solo) Steven van Gulik *Stéphane Beaulac *Isaac Pulford
TROMBONES Donald Renshaw (principal/solo) Colin Traquair BASS TROMBONE/ TROMBONE BASSE Douglas Burden TUBA *Sasha Johnson (guest principal/ solo invité) TIMPANI/TIMBALES Feza Zweifel (principal/solo) PERCUSSION Kenneth Simpson Jonathan Wade *Kris Maddigan HARP/HARPE Manon Le Comte (principal/solo) LIBRARIANS/ MUSICOTHÉCAIRES Nancy Elbeck (principal/principale) Corey Rempel (assistant/adjoint) PERSONNEL MANAGERS/CHEFS DU PERSONNEL Meiko Taylor (principal/principale) Fletcher Gailey-Snell (assistant/adjoint)
** On Leave/En congé
Non-titled members of the Orchestra are listed alphabetically/Les membres de l’Orchestre sans fonction attitrée sont cités en ordre alphabétique The National Arts Centre Orchestra is a proud member of Orchestras Canada, the national association for Canadian orchestras. orchestrasmatter.ca L’Orchestre du Centre national des Arts est un fier membre d’Orchestres Canada, l’association nationale des orchestres canadiens. lesorchestrescomptent.ca
Suivez-nous : facebook.com/NACDanceDanseCNA
27
1718
NAC Dance Danse CNA
Life in motion
Cathy Levy Executive Producer Productrice générale
La vie en mouvement
Tina Legari
Eleri Evans
Mireille Nicholas
Kirsten Andersen
Associate Dance Producer / Productrice associée de la Danse Special Projects Coordinator and Assistant to the Executive Producer / Coordonnatrice des projets spéciaux et adjointe de la productrice générale
Sophie Anka
Company Manager / Chargée de compagnies
Siˆ oned Watkins
Education Associate and Teaching Artist / Associée en éducation et artiste enseignante Technical Director / Directeur technique
Marketing Officer / Agente de marketing
Bar Clément
Marketing Officer (on leave) / Agente de marketing (en congé)
Alexandra Campeau
Associate Communications Officer / Agente associée de communication
Sarah Marshall
Publications Officer / Agente des publications
Upcoming Shows Spectacles à venir APRIL 20–21 AVRIL
FRÉDÉRICK GRAVEL Some Hope for the Bastards APRIL 26–27 AVRIL
SHAY KUEBLER Telemetry MAY 5 MAI
CIRCA Opus nac-cna.ca
Printed on Rolland Opaque, which contains 30% post-consumer fibre, is EcoLogo and FSC® certified Imprimé sur du Rolland Opaque contenant 30 % de fibres postconsommation, certifié EcoLogo et FSC®
Dancer / L’interprète Céline Cassone © NYC Dance Project
Charles Cotton
Senior Marketing and Communications Officer / Agente principale de marketing et de communication
DONORS’ CIRCLE / CERCLE DES DONATEURS The National Arts Centre Foundation gratefully acknowledges the support of its many contributors. Below is the annual giving list which includes the Donors’ Circle, Corporate Club and Emeritus Circle. List complete as of February 6, 2018. Thank you!
La Fondation du Centre national des Arts remercie chaleureusement ses nombreux donateurs pour leur soutien. Voici la liste complète - en date du 6 février 2018 - des personnes et sociétés qui font partie du Cercle des donateurs, du Cercle des entreprises et du Cercle Emeritus. Merci!
NATION BUILDERS / GRANDS BÂTISSEURS Gail Asper, O.C., O.M., LL.D. & Michael Paterson The Azrieli Foundation/La Fondation Azrieli Alice & Grant Burton
Mohammed A. Faris Jenepher Hooper Endowment for Theatre The Dianne & Irving Kipnes Foundation Janice & Earle O’Born Gail O’Brien, LL.D. & David O’Brien
Roula & Alan P. Rossy John & Jennifer Ruddy Dasha Shenkman OBE, Hon RCM
CHAMPION’S CIRCLE / CERCLE DU CHAMPION Margaret & David Fountain
Anonymous / Donateur anonyme (1)
LEADER’S CIRCLE / CERCLE DU LEADER Bonnie & John Buhler Susan Glass & Arni Thorsteinson, Shelter Canadian Properties Limited Peng Lin & Yu Gu
Dr. Paul & Mrs. Elsje Mandl The Slaight Family Fund for Emerging Artists/Le Fonds pour artistes émergents de la famille Slaight
Frank & Debbi Sobey The Vered Family / La famille Vered The Honourable Hilary M. Weston & Mr. W. Galen Weston
PRESIDENT’S CIRCLE / CERCLE DU PRÉSIDENT David Aisenstat Arel Capital Robert & Sandra Ashe The Asper Foundation Sharon Azrieli The Renette and David Berman Family Foundation Adrian Burns, LL.D. & Gregory Kane, Q.C. The Craig Foundation Barbara Crook & Dan Greenberg, Danbe Foundation
Ian & Kiki Delaney Fred & Elizabeth Fountain La Fondation Emmanuelle Gattuso Elinor Gill Ratcliffe C.M., O.N.L., LLD(hc) Shirley Greenberg, C.M.,OOnt Peter Herrndorf & Eva Czigler Irving Harris Foundation Sarah Jennings & Ian Johns The Keg Spirit Foundation Hassan Khosrowshahi, CM, O.B.C. & Nezhat Khosrowshahi
The Leacross Foundation Phil Lind Joan & Jerry Lozinski Dr. Kanta Marwah The Honourable Bill Morneau & Nancy McCain Alexander Shelley & Zoe Shelley Eli & Philip Taylor Robert Tennant Donald T. Walcot Jayne Watson
PRESENTER’S CIRCLE / CERCLE DU DIFFUSEUR Mohammed Al Zaibak Christine Armstrong & Irfhan Rawji Leonard Asper Cynthia Baxter and Family / et famille Sheila Bayne Kimberley Bozak & Philip Deck Erika & Geoffrey F. Bruce Christina Cameron & Hugh Winsor M.G. Campbell The Canavan Family Foundation The Right Honourable Joe Clark, P.C., C.C., A.O.E & Maureen McTeer Michel Collette Daugherty and Verma Endowment for Young Musicians / Fonds de dotation Daugherty et Verma pour jeunes musiciens
Thomas d’Aquino & Susan Peterson d’Aquino A Donor-Advised Fund at the Community Foundation of Ottawa Mr. Arthur Drache, C.M., Q.C. & Ms. Judy Young Amoryn Engel & Kevin Warn-Schindel Julia & Robert Foster Friends of the National Arts Centre Orchestra/Les Amis de l’Orchestre du CNA Jean Gauthier & Danielle Fortin Stephen & Jocelyne Greenberg James & Emily Ho Donald K. Johnson & Anna McCowan Johnson The Michael and Sonja Koerner Charitable Foundation
D. Langevin & Y. Desrochers John MacIntyre M. Ann McCaig, C.M., A.O.E., LL.D. Grant J. McDonald, FCPA, FCA & Carol Devenny Jane E. Moore Dr. Roseann O’Reilly Runte Emmelle & Alvin Segal, O.C., O.Q. Daniel Senyk & Rosemary Menke The Late Mitchell Sharp, P.C., C.C. & Mme Jeanne d’Arc Sharp Mr. & Mrs. Calvin A. Smith Chris & Mary Ann Turnbull Anthony and Gladys Tyler Charitable Foundation The Zed Family / La famille Zed
PRODUCER’S CIRCLE / CERCLE DU PRODUCTEUR David & Robyn Aaron Ruth Aaron Frank & Inge Balogh Dr. Mortimer Bercovitch Lars & Satya Brink Diane & Wesley Campbell Council for Canadian American Relations Crabtree Foundation Robert & Marian Cumming Christopher Deacon & Gwen Goodier À la mémoire de Elsa Theunis Doom et de Xavier Doom Patricia Easter Dale Godsoe, C.M. John & Ann Goldsmith Sheila & Peter Gorman
Alex E. Graham Martha Lou Henley Charitable Foundation Ruth Johnson Huguette & Marcelle Jubinville David & Susan Laister Frances and Mildred Lazar Fund for the Young Artists Program / Le Fonds Frances et Mildred Lazar pour le Programme des jeunes artistes D’Arcy L. Levesque Joyce Lowe The Honourable John Manley, P.C., O.C. & Mrs. Judith Manley The McKinlays / La famille McKinlay : Kenneth, Jill and the late / et feu Ronald
Christopher Millard Barbara Newbegin John Osborne Dr. Suren Phansalker Karen Prentice, Q.C., & the Honourable Jim Prentice, P.C., Q.C. J. Serge Sasseville Enrico Scichilone Barbara Seal The Thomas Sill Foundation Inc. Dawn Sommerer William & Jean Teron Gordon & Annette Thiessen Vernon G. & the late / et feue Beryl Turner Anonymous / Donateurs anonymes (4)
DIRECTOR’S CIRCLE / CERCLE DU METTEUR EN SCÈNE Kristina Allen Michael Bell & Anne Burnett Barry M. Bloom Frits Bosman Hayden Brown & Tracy Brooks Graham & Maureen Carpenter Glyn Chancey Cintec Canada Ltd. Roland Dimitriu & Diane Landry Carol Fahie
Toby Greenbaum & Joel Rotstein Kathleen & Anthony Hyde Dr. David & Mrs. Glenda Jones Dr. Frank A. Jones Cathy Levy & Martin Bolduc Jean B. Liberty Louis & Jeanne Lieff Memorial Fund Brenda MacKenzie Donald MacLeod Andrea Mills & Michael Nagy
William & Hallie Murphy Jacqueline M. Newton Eileen & Ralph Overend Eric & Lois Ridgen Go Sato Southam Club Artyom Tchebotaryov & Milana Zilnik Susan Vorner Kirby Donna & Henry Watt Anonymous / Donateurs anonymes (2)
MAESTRO’S CIRCLE / CERCLE DU MAESTRO Cavaliere Pasqualina Pat Adamo Sheila Andrews Kelvin K. Au Pierre Aubry & Jane Dudley David Beattie Paul & Rosemary Bender Andrew Bennett Sandra & E Nelson Beveridge Heidi Bonnell In Memory of Donna Lee Boulet Peter & Livia Brandon Dr. Nick Busing & Madam Justice Catherine Aitken Cheryl & Douglas Casey Claude Chapdelaine Tom & Beth Charlton Rev. Gail & Robert Christy Geneviève Cimon & Rees Kassen Christopher & Saye Clement Deborah Collins Dr. Gretchen Conrad & Mr. Mark G. Shulist La famille Cousineau Travis & Kasia Croken Vincent & Danielle Crupi H. Barrie Curtis Carlos & Maria DaSilva Dr. B. H. Davidson Christopher & Bronwen Dearlove Norman Dionne Robert P. Doyle Robert S. & Clarisse Doyle Colonel-Maître Michel & Madame Nicole Drapeau Yvon Duplessis Edward A. Tory Fund at Toronto Foundation
James & Deborah Farrow E.A. Fleming Dr. Steven & Rosalyn Fremeth Douglas Frosst & Lori Gadzala Dr. Pierre Gareau John Graham Dr. David & Rochelle Greenberg Ms. Wendy R. Hanna Gregg & Mary Hanson Stephen & Raymonde Hanson John Hilborn & Elisabeth Van Wagner Jacquelin Holzman & John Rutherford Margie & Jeff Hooper Marilyn Jenkins & David Speck Ms. Lynda Joyce Anatol & Czeslawa Kark Brian & Lynn Keller Dr. John Kershman & Ms. Sabina Wasserlauf Diana & David Kirkwood Lisette Lafontaine Gaston & Carol Lauzon Janis Lawson & Don Dalziel Dr. & Mrs. Jack Lehrer Aileen Letourneau Niloo Madani John & Alexandra Marcellus André McArdle & Lise Paquin Katharine McClure John McPherson & Lise Ouimet Alain Millette David Monaghan & Frances Buckley Robert J. Mundie & Nicholas Galambos Charles & Sheila Nicholson Kathryn Noel Eme Onuoha Sunny & Nini Pal
Russell Pastuch & Lynn Solvason Matthew & Elena Power Monique Prins Chris & Lisa Richards Jeffrey Richstone Marianne & Ferdinand Roelofs Elizabeth Roscoe Esther P. & J. David Runnalls Shawn Scromeda & Sally Gomery Mr. Peter Seguin The Venerable David Selzer & Ms. Ann E. Miller John P. Shannon & Andrée-Cybèle Bilinski Carolyn & Scott Shepherd Moishe Shiveck Dr. Farid Shodjaee & Mrs. Laurie Zrudlo Jacques & Donna Shore Arlene Stafford-Wilson & Kevin Wilson Lloyd & Anita Stanford Carole & Robert Stelmack Eric & Carol Ann Stewart Dr. Matthew Suh & Dr. Susan Smith Sunao Tamaru Elizabeth Taylor Dino Testa Ann Thomas & Brydon Smith Rosemary Thompson & Pierre Boulet Janet Thorsteinson In Memory of Frank A.M. Tremayne, Q.C. Mary Lynn Turnbull Dr. Derek Turner & Mrs. Elaine Turner William & Donna Vangool F.A. Walsh Hans & Marianne Weidemann Dr. Margaret White & Patrick Foody Paul Zendrowski & Cynthia King Anonymous / Donateurs anonymes (6)
PLAYWRIGHT’S CIRCLE / CERCLE DU DRAMATURGE Michael-John Almon George Anderson & Charlotte Gray Pamela & Paul Anderson Andréa Armijo Fortin & Kevin Chan Robert & Amelita Armit Daryl Banke & Mark Hussey James Barron Catherine Barry & Christian Pilon Renée Beaudoin Suzanne Bédard Leslie Behnia Guy Bellemare Marion & Robert Bennett Marva Black & Bruce Topping Mariette Boisvert Nelson Borges Dr. François-Gilles Boucher & Annie Dickson Gudrun Boyce Madam Justice Carole Brown & Mr. Donald K Piragoff Richard Burgess & Louise Stephens Daphne Burt & Craig Wong Janet Campbell Susan & Brad Campbell Jim & Lorraine Cantlie Elaine Cawadias Vinay & Jack Chander Guylaine Charette Spencer & Jocelyn Cheng Dr. Yoko Chiba Margaret & John Coleman John Comba Marjorie Cook Michael & Beryl Corber Robert & Myrna Corley Lise & Pierre Cousineau Marie Couturier Duart & Donna Crabtree Robert J. Craig Dr. David Crowe Brent H. Cunningham Andrew Davies Gladys & Andrew Dencs Thomas Dent Gilles Desmarais Céline d’Etcheverry Edmundo & Lydia Dos Santos Dr. Mark & Mrs. Nina Dover Clement & Trish Dupuis Dr. Heiko Fettig & Isabelle Rivard Dr. David Finestone & Mrs. Josie Finestone Linda M. Fletcher Edward Atraghji & Mary Hellen Flood Hans & Alice Foerstel Nadine Fortin & Jonathan McPhail Anthony Foster Gloria Fox
Friends of English Theatre Robert Gagné & Manon St-Jules Denis Gagnon Carey & Nancy Garrett Matthew Garskey & Laura Kelly Sylvia Gazsi-Gill & John Gill Louis Giroux Adam Gooderham Christine Grant & Brian Ross Darrell & D. Brian Gregersen Margot Gualtieri Michel Guénette Robert Guindon & Diane Desrochers Suren & Junko Gupta Tara Hall Christopher Harnett In memory of Teena Hendelman Mr. & Mrs. Douglas Hill Bruce & Diane Hillary Lynnell Hofley David Holdsworth & Nicole Senécal Dr. Judith Hughes Jackman Foundation Boguslaw & Janina Jarosz Anikó G. Jean Ross Jewell Mary Johnston Gabriel Karlin & Andrea Rosen Dr. Daniel Keene Jillian Keiley & Don Ellis Beatrice Keleher-Raffoul Laureen Kinney Christopher & Hattie Klotz Friederike Knabe Denis Labrie Denis Laflamme - Cliniques Mots et Gestes Réal Lalande Denis & Suzanne Lamadeleine Thérèse Lamarche Christine Langlois & Carl Martin Sandra Laughren & Steven Dwyer Nicholas & Ashley Laughton Sarah Lauzon Joseph D. Law Jazmine & Azzi Lawrence Nicole Leboeuf Conrad L’Ecuyer Bernard Leduc & Marie Louise Lapointe Dr. Giles & Shannon Leo Christopher Mark LeSauvage Elaine Leung & Bernhard Olberg L.Cdr. (Ret’d) Jack Logan & Mrs. Ruth Logan Robert & Carol Lovejoy Christine L. MacDonald Donald MacGregor Therese M. MacLean Allen & Marina MacLeod
Melanie & Jason Mallette Marianne’s Lingerie Jack & Dale McAuley Ann McEwan Elizabeth McGowan Keith McKewen Tamas Mihalik Bruce R. Miller Dr. J. David Miller Sharon Mintz Mr. Henry & Dr. Maureen Molot Sylvie Morel Jane Morris & Robert Hicks Thomas Morris Costanza Musu David Nahwegahbow & Lois Jacobs Manon Nadeau-Beaulieu Ritika Nandkeolyar E Jane Newcombe Barbara E. Newell Cedric & Jill Nowell Franz Ohler Maureen P. O’Neil M. Ortolani & J. Bergeron Sherrill Owen Mary Papadakis & Robert McCulloch Joanne Papineau Diana Pepall & Cameron Pulsifer Mrs. Dorothy Phillips Maura Ricketts & Laurence Head Karl & Sheila Ruban Pierre Sabourin & Erin Devaney David & Els Salisbury Kevin Sampson Henry Schultz & Jennifer Pepall Mr. & Mrs. Brian Scott Susan Scotti J. Sinclair Mr. Harvey A. Slack in honour of the late Honourable Senator Dr. Laurier L. LaPierre, OC Mike Smith & Joy Ells Jon David Snipper Howard Sokolowski & Senator Linda Frum Judith Spanglett & Michael R. Harris Raymond & Natalie Stern Olga Streltchenko & Joel Sachs Hala Tabl James Tomlinson Dr. & Mrs. Kenneth & Margaret Torrance Nancy & Wallace Vrooman Dave & Megan Waller Kathleen Warner Dr. Ronald S. Weiss In memory of Thomas Howard Westran Alexandra Wilson & Paul André Baril Linda Wood Anonymous / Donateurs anonymes (20)
CORPORATE SUPPORTERS / SOUTIEN-ENTREPRISES Accenture Canada A&E Television Networks Amazon.ca APTN Arnon Corporation The Asper Foundation The Banff Centre Bloomex Canada BMO Private Banking CIBC Cineplex Media Corus Entertainment Inc. Danbe Foundation Inc.
Diamond Schmitt Architects District Realty Doherty & Associates Investment Counsel Ferguslea Properties Limited Glenview Management Limited Great-West Life, London Life and Canada Life Harvard Developments Inc. Insurance Bureau of Canada / Bureau d’assurance du Canada KPMG The Leacross Foundation Mantella Corporation
The Metcalfe Hotel National Music Centre / Centre national de musique Ontario Media Development Corporation / Société de développement de l’industrie des médias de l’Ontario Residence Inn by Marriott Ottawa TAXI The Shabinsky Family Foundation Shelter Canadian Properties Ltd. Warner Music Canada Ltd.
CORPORATE CIRCLE / CERCLE DES ENTREPRISES CORPORATE PRESENTER / DIFFUSEUR — ENTREPRISES Rob Marland, Royal LePage Performance Realty
Julie Teskey RE/MAX Hallmark Realty LTD. Brokerage
CORPORATE PRODUCER / PRODUCTEUR — ENTREPRISES Auerbach Consulting Services
Marina Kun / Kun Shoulder Rest
CORPORATE DIRECTORS / METTEUR EN SCÈNE — ENTREPRISES ALPHA ART GALLERY Bulger Young Canada Retirement Information Centre Capital Gain Accounting Services 1994 Inc.
Cintec Canada Ltd. Colliers Project Leaders Finlayson & Singlehurst Groupe TIF Group Inc.
Homestead Land Holdings Ltd. Myers Automotive Group Tartan Homes Corporation TASKE Technology
TPG Technology Consulting Ltd. WALL SPACE GALLERY
Mr. Michael Kolberg Kroon Electric Corp. L.W.I. Consulting Partners Inc. David Lacharity & Andrea MacQueen Liberty Tax Services - Montreal Road McMillan LLP Michael D. Segal Professional Corporation Misty River Introductions Professional Matchmaking Moneyvest Financial Services Inc. Moore Wrinn Financial Ottawa Business Interiors Ottawa Dispute Resolution Group Inc. Performance Management Consultants Project Services International The Properties Group Ltd.
Mr. Waleed G. Qirbi & Mrs. Fatoom Qirbi REMISZ Consulting Engineers Richmond Nursery Robertson Martin Architects Rockwell Collins Sam’s Kitchen at Fairmont Confectionery SaniGLAZE of Ottawa Site Preparation Ltd Sur-Lie Restaurant Systematix IT Solutions Inc. WEDECOR Westboro Flooring & Décor Anonymous / Donateur anonyme (1)
Leadership Dynamiks & Associates Linda Jamieson School of Dance Long & McQuade Musical Instruments Merkburn Holdings Ltd The Modern Shop Nortak Software Ltd. ORMTA - Ontario Registered Music Teachers Association Ottawa Asset Management Inc. P3 Physiotherapy Potvin Financial Services Scone Witch Dr. Jeff Sherman
Shinka Sushi Bar Jacqueline Stacey - Coldwell Banker Sarazen Realty, Brokerage StageRite Home Staging Brian Staples - Trade Facilitation Services Symphony Senior Living Orleans Torrance Microfit Upper Canada Elevators Welch LLP Westaway Law Group Wild Pigments Art Studio
CORPORATE MAESTRO / MAESTRO — ENTREPRISES 2Keys Corporation AFFINITY Production Group AFS Publishing (Doug Jordan) Ambico Ltd. Anne Perrault & AssociatesTrustee in Bankruptcy ArrowMight Canada Ltd Mr. Frits Bosman - BBS Construction Ltd. Allan & Annette Bateman Canopy Insurance Services Carling Animal Hospital Conroy Optometric Centre Deerpark Management Limited Del Rosario Financial ServicesSun Life Financial Golden Years Handyman Services
Dufferin Research Inc. Epicuria Denzil Feinberg & June Wells Dr. Alfredo Formoso & Dr. Ruby L. de Guzman Formoso Founddesign Janet Geiger, Stone Gables Investment/ HollisWealth Norman Genereaux The Gifted Type The Green Door Restaurant Henderson Furniture Repair/ Colleen Lusk-Morin IntelliSyn Communications Inc. Keller Engineering Associates Inc. Kessels Upholstering Ltd.
CORPORATE PLAYWRIGHT / DRAMATURGE — ENTREPRISES 2 H Interior Design Ltd. Danielle L Hannah Abacus Chartered Accountant Andrex Holdings Angelo M. Spadola Architect Inc. Ashbrook Collectibles - We Buy & Sell Auto Racks Inc. Bayview Lodge Inc. Dr. Beaupré Vein / Varices Clinique Blumenstudio Yves Bourdages Évaluateur Christian Hit Radio Inc. Clément Marchand Service de Gas Naturel Ltd.
Coconut Lagoon Restaurant Community Nursing Registry Conference Interpreters of Canada Les Constructions Lovail Inc. Elgin Massage Therapy Clinic, Accupuncture & Spa Entrepôt du couvre-plancher G. Brunette Green Thumb Garden Centre Hampton Paints The Haridwar-Om Family Kodiak Security Systems Inc Gary Kugler & Marlene Rubin Larrass Translations Inc.
EMERITUS CIRCLE / CERCLE EMERITUS The Emeritus Circle pays tribute to those who have left a legacy through a bequest in their Will or gift of life insurance.
Le Cercle Emeritus rend hommage à ceux et celles qui ont prévu un don pour l’avenir sous forme de legs testamentaire ou de don de police d’assurance-vie.
Jackie Adamo Cavaliere Pasqualina Pat Adamo The Estate of Dr. & Mrs. A.W. Adey Edward & Jane Anderson The Bluma Appel National Arts Centre Trust / La Fiducie Bluma Appel du Centre national des Arts John Arnold The Morris & Beverly Baker Foundation Daryl M. Banke & P. Mark Hussey David Beattie Mary B. Bell In memory of Bill Boss Vic & Flo Boyko Erika & Geoffrey F. Bruce Ann Buchanan M. G. Campbell Brenda Cardillo Renate Chartrand The Estate of Kate R. Clifford Michael & Beryl Corber Patricia Cordingley Robert & Marian Cumming Vicki Cummings Daugherty and Verma Endowment for Young Musicians/Fonds de dotation Daugherty et Verma pour jeunes musiciens Rita G. de Guire The Ann Diamond Fund Amoryn Engel & Kevin Warn-Schindel Erdelyi Karpati Memorial Fund/Fonds mémorial Erdelyi Karpati
Rosalind & Stanley Labow David & Susan Laister Frances and Mildred Lazar Fund for the Young Artists Program / Fonds Frances et Mildred Lazar pour le Programme des jeunes artistes Sonia & Louis Lemkow Estate of Wilna Macduff Dr. Paul & Mrs. Elsje Mandl Paul & Margaret Manson Suzanne Marineau Endowment for the Arts / Fonds de dotation Suzanne Marineau pour les arts Claire Marson - Performing Arts for All Endowment / Fonds de dotation Claire Marson pour les arts de la scène à la portée de tous Dr. Kanta Marwah Endowment for English Theatre Dewan Chand and Ratna Devi Marwah Family Endowment for Music / Fonds de dotation Famille Dewan Chand et Ratna Devi Marwah pour la musique Kenneth I. McKinlay Jean E. McPhee and Sylvia M. McPhee Endowment for the Performing Arts / Fonds de dotation Jean E. McPhee et Sylvia M. McPhee pour les arts de la scène Robert & Sherissa Microys Heather Moore Barbara Newbegin Gail O’Brien, LL.D.
Estate of Sorel Etrog Randall G. Fillion The Estate of / Succession de Claire Watson Fisher E.A. Fleming Audrey and Dennis Forster Endowment for the Development of Young Musicians from Ottawa/Fonds de dotation Audrey et Dennis Forster pour le développement des jeunes musiciens d’Ottawa Estate of A. Fay Foster Paul Fydenchuk & Elizabeth Macfie Sylvia Gazsi-Gill & John Gill The James Wilson Gill Estate Estate of Marjorie Goodrich Rebecca & Gerry Grace Darrell Howard Gregersen Choir Fund / Fonds pour choeurs Darrell-Howard-Gregersen Ms. Wendy R. Hanna Estate of Joan Harrison Lorraine Hartglas Sharon Henhoeffer Peter Herrndorf & Eva Czigler Bill & Margaret Hilborn Jenepher Hooper Endowment for Theatre Dorothy M. Horwood Barbara Irving Sarah Jennings & Ian Johns Huguette Jubinville Marcelle Jubinville Colette Kletke
Johan Frans Olberg & Jetje (Taty) Oltmans-Olberg Estate of Arthur Palmer The Elizabeth L. Pitney Estate Samantha Plavins Michael Potter Aileen S. Rennie The Betty Riddell Estate Maryse F. Robillard Patricia M. Roy Gunter & Inge E. Scherrer Daniel Senyk & Rosemary Menke The Late Mitchell Sharp, P.C., C.C. & Mme Jeanne d’Arc Sharp Sandra Lee Simpson Marion & Hamilton Southam Victoria Steele Natalie & Raymond Stern Hala Tabl Elizabeth (Cardoza) Taylor Dino Testa Linda J. Thomson Bruce Topping & Marva Black Dr. & Mrs. Kenneth & Margaret Torrance Elaine K. Tostevin Vernon & Beryl Turner Anthony & Gladys Tyler Charitable Foundation Jayne Watson In memory of Thomas Howard Westran Anonymous / Donateurs anonymes (33)