THE NATIONAL BALLET OF CANADA / LE BALLET NATIONAL DU ...

19 janv. 2017 - Harrison James, Elena Lobsanova, Svetlana Lunkina, McGee Maddox, Evan ... Andrew Tomlinson, Laurynas Vejalis, Nan Wang, Ethan Watts.
1MB taille 2 téléchargements 532 vues
NAC 1617 DANCE DANSE LIFE IN CNA MOTION LA VIE EN MOUVEMENT Cathy Levy

Executive Producer, Dance Productrice générale, Danse

THE NATIONAL BALLET OF CANADA / LE BALLET NATIONAL DU CANADA Onegin January 19–21 janvier 2017 Salle Southam Hall Duration: 2 hours 20 minutes, including two intermissions Durée : 2 heures 20 minutes avec deux entractes This presentation of Onegin by The National Ballet of Canada at the National Arts Centre is made possible with support from Jerry and Joan Lozinski. Cette présentation d’Onegin du Ballet national du Canada au Centre national des Arts est rendue possible grâce au soutien de Jerry et Joan Lozinski.

Peter A. Herrndorf President and Chief Executive Officer / Président et chef de la direction

Media Partner / Média partenaire



© Nick Lafontaine

1617

The National Ballet of Canada’s production

La production du Ballet national du

of Onegin is one of my absolute favourites

Canada d’Onegin est l’une des plus chères

in the classical repertoire. Sumptuously

à mon cœur dans le répertoire classique.

designed by Santo Loquasto, and filled with

Dans la somptueuse scénographie de

drama and anticipation, it offers incredible

Santo Loquasto, cette œuvre dramatique

roles for the principals and the entire cast.

aux multiples rebondissements offre des

Choreographed over 50 years ago by the

rôles en or non seulement aux premiers

illustrious John Cranko — whose prolific

danseurs, mais à toute la distribution.

output is still celebrated worldwide — the

Chorégraphié il y a plus de 50 ans par

ballet is based on the 19 century novel

l’illustre John Cranko — dont l’abondante

Eugene Onegin by Alexander Pushkin. The

production est toujours tenue en haute

emotionally complex and psychologically

estime dans le monde entier —, le ballet

powerful themes are magnificently

est basé sur le roman Eugène Onéguine

translated into classical ballet storytelling,

d’Alexandre Pouchkine, publié en 1832. La

enveloped in the sublime Tchaikovsky

profondeur émotive et psychologique des

score. Onegin is meaty, gutsy dance that

thèmes du roman se transpose à merveille

allows us to care deeply for its central

dans ce ballet narratif classique, enveloppé

characters and personally feel the

par la sublime musique de Tchaïkovsky.

tragedies of their lives. As the best art

Onegin, c’est de la danse incarnée, viscérale;

allows us to feel and be moved, Onegin

on s’attache à ces personnages et on se

delivers an ultimate gift.

prend à ressentir avec eux le poids des

th

Enjoy!

                              

tragédies qu’ils traversent. Et s’il est vrai que l’art à son meilleur donne à ressentir et à s’émouvoir, Onegin en offre un exemple insurpassable. Bon spectacle!

Cathy Levy

2

Executive Producer, Dance / Productrice générale, Danse

Follow us: facebook.com/NACDanceDanseCNA

­ he National Ballet of Canada T Le Ballet national du Canada Celia Franca, C.C.

Founder / Fondatrice

George Crum

Music Director Emeritus / Directeur musical émérite

Karen Kain, C.C.

Artistic Director / Directrice artistique

Barry Hughson

Executive Director / Directeur général

David Briskin

Music Director and Principal Conductor / Directeur musical et premier chef d’orchestre

Christopher Stowell

Associate Artistic Director / Directeur artistique associé

Magdalena Popa

Principal Artistic Coach / Première monitrice artistique

Lindsay Fischer

Artistic Director, YOU dance–Principal Ballet Master/ Directeur artistique, YOU dance–Maître de ballet en chef

Rex Harrington, O.C.

Artist-in-Residence / Artiste résident

Peter Ottmann

Senior Ballet Master / Premier maître de ballet

Mandy-Jayne Richardson

Senior Ballet Mistress / Première maîtresse de ballet

Guillaume Côté, Jurgita Dronina, Naoya Ebe, Greta Hodgkinson, O. Ont., Harrison James, Elena Lobsanova, Svetlana Lunkina, McGee Maddox, Evan McKie, Heather Ogden*, Sonia Rodriguez, Piotr Stanczyk, Jillian Vanstone, Xiao Nan Yu Lorna Geddes, Stephanie Hutchison, Etienne Lavigne, Alejandra Perez-Gomez*, Jonathan Renna, Rebekah Rimsay, Tomas Schramek, Hazaros Surmeyan Skylar Campbell, Jordana Daumec, Francesco Gabriele Frola, Tanya Howard, Alexandra MacDonald, Chelsy Meiss, Tina Pereira, Jenna Savella, Robert Stephen, Dylan Tedaldi Jack Bertinshaw, Hannah Fischer, Emma Hawes, Kathryn Hosier, Rui Huang, Tiffany Mosher, Brent Parolin, Brendan Saye, Donald Thom Trygve Cumpston, Erika Delponte, Shaila D’Onofrio, Rhiannon Fairless, Giorgio Galli, Christopher Gerty, Selene Guerrero-Trujillo, Spencer Hack, Jeannine Haller, Lise-Marie Jourdain, Soo Ah Kang, Larissa Khotchenkova, Miyoko Koyasu, Antonella Martinelli, Shino Mori, DaeHan Na, Jaclyn Oakley, Andreea Olteanu, Félix Paquet, Clare Peterson, Meghan Pugh, Ben Rudisin, Kota Sato, Calley Skalnik, Andrew Tomlinson, Laurynas Vejalis, Nan Wang, Ethan Watts

RBC APPRENTICE PROGRAMME, YOU DANCE / PROGRAMME DES APPRENTIS DE RBC, YOU DANCE Eric Beckham, Heather Capen, Taylor Ciampi, Jimmy Coleman, Eric da Silva, Brenna Flaherty, Minkyung Lee, Larkin Miller, Lauren Ostrander, Isaac Wright

* Maternity leave / En congé de maternité

Suivez-nous : facebook.com/NACDanceDanseCNA

3



Robert Binet, Guillaume Côté

Choreographic Associates / Chorégraphes associés

Jeff Morris, Liliane Stilwell

Stage Managers / Régisseurs

Lorna Geddes

Pointe Shoe Manager, Assistant Ballet Mistress / Coordonnatrice des chaussons de pointe, maîtresse de ballet adjointe

Joysanne Sidimus

Guest Balanchine Répétiteur / Répétitrice invitée – Balanchine

Dancers First réunit les donateurs suivants,

The following donors to Dancers First are dedicated to supporting the National

qui s’engagent à appuyer les danseurs

Ballet’s exceptional dancers:

exceptionnels du Ballet national du Canada :

George & Kathy Dembroski Jillian Vanstone

Sherry & Edward Drew Francesco Gabriele Frola

Sandra Faire & Ivan Fecan Elena Lobsanova

The Honourable Margaret Norrie McCain, C.C. Tina Pereira

Emmanuelle Gattuso and / et Allan Slaight Guillaume Côté Ira Gluskin & Maxine Granovsky Gluskin Greta Hodgkinson, O. Ont. Anna McCowan-Johnson & Donald K. Johnson, O.C. Svetlana Lunkina Gretchen Ross Naoya Ebe Lucy White Harrison James

Donna Meyers & Doug Richmond Kathryn Hosier Robin Robinson Brendan Saye

Nancy Pencer Tanya Howard

Tony & Anne Arrell Kota Sato

Diana St. B. Weatherall Chelsy Meiss

Anne-Marie Canning Giorgio Galli

Patricia Younger First Soloist Sponsor Anonymous/ Anonyme Jenna Savella

Ms. Nancy Viner & Dr. Raymond Stein Christopher Gerty

Anonymous / Anonyme Alexandra MacDonald

Stephen Delaney & Robyn McCallum Félix Paquet

JJ Dayot & Rick Schiralli Emma Hawes

Renata M. Humphries Jaclyn Oakley

Judy & Bella Matthews Hannah Fischer

Robbie Pryde Ethan Watts

The National Arts Centre shares the best of the performing arts with Canadians in 2017.

Le Centre national des Arts offrira le meilleur des arts de la scène aux canadiens en 2017.

Join the celebrations for Canada’s big year! The NAC presents ambitious projects marking this important milestone.

Prenez part aux célébrations entourant le 150e anniversaire du Canada! Le CNA prépare d’ambitieux projets pour souligner cet important jalon.

Details at nac-cna.ca/canada150 Toute l’information au cna-nac.ca/Canada150

4

Go behind the scenes with nac-cna.ca/stories

A Brief History Un bref historique One of the top international ballet

Fondé en 1951 par Celia Franca, le Ballet

companies, The National Ballet of Canada

national du Canada (BNC) figure parmi

was founded in 1951 by Celia Franca.

les plus grandes compagnies de ballet du

A company of 70 dancers with its own

monde. Il compte 70 danseurs et dispose

orchestra, the National Ballet has been led

de son propre orchestre. Depuis 2005,

by Artistic Director Karen Kain, one of the

la direction artistique de la compagnie

greatest ballerinas of her generation, since

est assurée par Karen Kain, une des plus

2005. Renowned for its diverse repertoire,

grandes ballerines de sa génération.

the company performs traditional full-

Reconnu pour son répertoire varié, le

length classics, embraces contemporary

BNC propose aussi bien des ballets

work and encourages the creation of

classiques intégraux que des œuvres

new ballets as well as the development

contemporaines et encourage la création

of Canadian choreographers. The

de nouveaux ballets, ainsi que l’émergence

company’s repertoire includes works

de chorégraphes canadiens. Le répertoire

by Frederick Ashton, George Balanchine,

de la compagnie comprend des œuvres de

John Cranko, Rudolf Nureyev,

Frederick Ashton, George Balanchine,

John Neumeier, William Forsythe,

John Cranko, Rudolf Noureïev, John Neumeier,

James Kudelka, Wayne McGregor,

William Forsythe, James Kudelka,

Alexei Ratmansky, Crystal Pite,

Wayne McGregor, Alexeï Ratmansky,

Christopher Wheeldon, Aszure Barton,

Crystal Pite, Christopher Wheeldon,

Guillaume Côté and Robert Binet.

Aszure Barton, Guillaume Côté et

Located in Toronto, Canada’s premier dance company has performed for

Robert Binet. Basée à Toronto, la plus prestigieuse

over 10 million people. The National

compagnie de danse du Canada s’est

Ballet has toured in Canada, the US and

produite devant plus de dix millions de

internationally with performances in

spectateurs. Le BNC a fait des tournées

Great Britain, Germany, The Netherlands,

au Canada et sur la scène internationale,

Israel, Hong Kong, Japan, Italy and Mexico.

notamment aux États-Unis, en Grande-

Recently, the company appeared at

Bretagne, en Allemagne, aux Pays-Bas,

Sadler’s Wells in London, England, The

en Israël, à Hong Kong, au Japon, en Italie

Music Center in Los Angeles and the

et au Mexique. Récemment, la compagnie

David H. Koch Theater at Lincoln Center in

a dansé au Sadler’s Wells de Londres,

New York City.

au Music Center de Los Angeles et au David H. Koch Theater du Lincoln Center de New York.

Entrez dans les coulisses au cna-nac.ca/histoires

5



Onegin The National Ballet of Canada dedicates

Le Ballet national du Canada dédie sa

the 2016/17 Season to Sandra and

saison 2016-2017 à Sandra et Jim Pitblado,

Jim Pitblado in gratitude for their ongoing

en signe de reconnaissance pour leur

leadership, extraordinary generosity and

constant leadership, leur remarquable

enduring friendship.

générosité et leur fidèle amitié.

John Cranko

Choreography / Chorégraphie

Reid Anderson

Staged by / Mise en scène

Alexander Pushkin / Alexandre Pouchkine

Based on the poem by / D’après un poème de

Dieter Graefe

Copyright / Droit d’auteur

Pyotr Ilyich Tchaikovsky / Music / Musique Piotr Ilitch Tchaïkovsky Kurt-Heinz Stolze

Arrangements & Orchestration

Santo Loquasto

Set and Costume Design / Décors et costumes

James F. Ingalls

Lighting Design / Éclairages



Répétiteurs Magdalena Popa, Peter Ottmann, Rex Harrington, Aleksandar Antonijevic

World Premiere: Stuttgart Ballet, Stuttgart

Création mondiale : Stuttgart Ballet,

(Germany), April 13, 1965

Stuttgart (Allemagne), le 13 avril 1965

The National Ballet of Canada premiere:

Première interprétation donnée par le

June 14, 1984

Ballet national du Canada : le 14 juin 1984

This production entered the repertoire on

Cette production a été ajoutée au

June 19, 2010

répertoire le 19 juin 2010

Onegin is generously supported by an

Onegin bénéficie du généreux appui

anonymous friend of the National Ballet.

d’un bienfaiteur anonyme du Ballet national du Canada.

Running Time / Durée ACT I / PREMIER ACTE – 40 minutes INTERMISSION / ENTRACTE – 20 minutes ACT II / DEUXIÈME ACTE – 30 minutes INTERMISSION / ENTRACTE – 20 minutes ACT III / TROISIÈME ACTE – 30 minutes

6

Follow us: facebook.com/NACDanceDanseCNA

Cast and Characters Distribution et personnages Subject to change / Sous réserve de modifications

Conductor / Chef d’orchestre

David Briskin

Eugene Onegin / Eugène Onéguine

McGee Maddox (19)



Piotr Stanczyk (20)



Evan McKie (21)

Lensky, his friend / son ami

Harrison James (19)



Naoya Ebe (20)



Francesco Gabriele Frola (21)

Madame Larina, a widow /

Stephanie Hutchison (19, 21)

Madame Larine, une veuve

Lise-Marie Jourdain (20)

Tatiana, her daughter / sa fille

Xiao Nan Yu (19)



Greta Hodgkinson (20)



Svetlana Lunkina (21)

Olga, another daughter /

Jillian Vanstone (19)

une autre de ses filles

Miyoko Koyasu (20)



Elena Lobsanova (21)

Nurse to Tatiana and Olga /

Lorna Geddes (19, 21)

Gouvernante de Tatiana et d’Olga

Rebekah Rimsay (20)

Prince Gremin, friend to the Larina family / Ben Rudisin (19) Prince Grémine, ami de la famille Larine

Jonathan Renna (20)



Nan Wang (21)

Relatives, countryfolk, members of

Artists of The National Ballet of Canada

St. Petersburg nobility /

Artistes du Ballet national du Canada

Parents et amis, paysans, membres de la noblesse de Saint-Pétersbourg

Suivez-nous : facebook.com/NACDanceDanseCNA

7



Synopsis Act I Scene 1: Madame Larina’s Garden

Premier acte Scène 1 : Le jardin de Madame Larine

Madame Larina, Olga and the nurse are

Madame Larine, Olga et la gouvernante

finishing the party dresses and gossiping

mettent la dernière main aux préparatifs

about Tatiana’s upcoming birthday

de la fête d’anniversaire de Tatiana tout en

festivities. Madame Larina speculates on

échangeant des potins. Madame Larine

the future and reminisces about her own

spécule sur l’avenir, et se remémore sa

lost beauty and youth.

jeunesse et sa beauté perdues.

Lensky, a young poet engaged to Olga,

Lenski, un jeune poète, fiancé

arrives with a friend from St. Petersburg.

d’Olga, arrive en compagnie d’un ami de

He introduces Onegin, who, bored with the

Saint-Pétersbourg, Eugène Onéguine. Ce

city, has come to see if the country can

dernier, las de la vie urbaine, est venu voir

offer him any distraction. Tatiana, full of

si la campagne pouvait lui offrir quelque

youthful and romantic fantasies, falls in

distraction. La jeune Tatiana, la tête pleine

love with the elegant stranger, so different

de rêveries romantiques, s’éprend aussitôt

from the country people she knows.

du séduisant étranger, si différent des

Onegin, on the other hand, sees in Tatiana

campagnards qu’elle connaît. Onéguine,

only a naive country girl who reads too

pour sa part, ne voit en Tatiana qu’une

many romantic novels.

naïve jeune fille de la campagne qui lit trop de romans à l’eau de rose.

Scene 2: Tatiana’s Bedroom Tatiana, her imagination aflame with

Scène 2 : La chambre de Tatiana

impetuous first love, dreams of Onegin and

Tatiana, l’imagination enfiévrée par

writes him a passionate love letter, which

sa première passion amoureuse, rêve

she gives to her nurse to deliver.

d’Onéguine et lui écrit une lettre d’amour exaltée qu’elle confie à sa gouvernante, en la chargeant de la remettre à son destinataire.

INTERMISSION

8

ENTR ACTE

Go behind the scenes with nac-cna.ca/stories

Act II Scene 1: Tatiana’s Birthday The provincial gentry have come to

Deuxième acte Scène 1 : L’anniversaire de Tatiana

celebrate Tatiana’s birthday. They gossip

Tous les notables de la région sont

about Lensky’s infatuation with Olga and

venus célébrer l’anniversaire de Tatiana.

whisper prophecies of a dawning romance

Les commérages vont bon train sur

between Tatiana and the newcomer.

l’entichement de Lenski pour Olga, et l’on

Onegin finds the company boring. Stifling

murmure qu’une idylle pourrait se dessiner

his yawns, he finds it difficult to be civil

entre Tatiana et le nouveau venu. Onéguine

to them; furthermore he is irritated by

s’ennuie en cette compagnie. Il peine à

Tatiana’s letter which he regards merely

retenir ses bâillements et doit se forcer

as an outburst of adolescent love. In a

pour rester poli; d’autant qu’il est irrité par

quiet moment, he seeks out Tatiana and,

la lettre de Tatiana, dans laquelle il ne veut

telling her that he cannot love her, tears

voir qu’une toquade d’adolescente. Profitant

up the letter. Tatiana’s distress, instead

d’un moment de calme, il va retrouver

of awakening pity, merely increases his

Tatiana et, en lui disant qu’il ne peut pas

irritation.

l’aimer, déchire sa lettre devant elle. Les

Prince Gremin, a distant relation, appears. He is in love with Tatiana and Madame Larina hopes for a brilliant match

larmes de Tatiana, loin de l’apitoyer, ne font qu’ajouter à son irritation. Le prince Grémine, un parent éloigné,

but Tatiana, troubled with her own heart,

fait son entrée. Il est amoureux de Tatiana,

hardly notices her kindly, older relation.

et Madame Larina fonde beaucoup d’espoir

Onegin, in his boredom, decides to

dans cette union; mais Tatiana, tout à ses

provoke Lensky by flirting with Olga who

tourments amoureux, ne prête aucune

light-heartedly joins in his teasing. But

attention à ce soupirant aimable, mais

Lensky takes the matter with passionate

plus âgé.

seriousness. He challenges Onegin to a duel.

Onéguine, pour se distraire, décide de piquer Lenski en flirtant ouvertement avec Olga, qui se prête au jeu avec légèreté. Mais Lenski prend la chose au tragique. Il provoque Onéguine en duel.

Scene 2: The Duel

Scène 2 : Le duel

Tatiana and Olga try to reason with Lensky

Tatiana et Olga tentent de raisonner Lenski,

but his high romantic ideals are shattered

mais ses nobles idéaux romantiques

by the betrayal of his friend and the

sont broyés par la trahison de son ami et

fickleness of his beloved; he insists that the

l’inconstance de sa bien-aimée, et il insiste

duel take place. Onegin kills his friend and

pour se battre. Onéguine tue son ami et,

for the first time his cold heart is moved by

pour la première fois, son cœur de glace est

the horror of his deed. Tatiana realizes that

ravagé par l’horreur de l’action qu’il vient

her love was an illusion and that Onegin is

de commettre. Tatiana prend conscience

self-centred and empty.

que son amour n’était qu’une illusion, et qu’Onéguine est un être égocentrique et sans âme.

Entrez dans les coulisses au cna-nac.ca/histoires

9



INTERMISSION

ENTR ACTE

Act III Scene 1: St. Petersburg

Troisième acte Scène 1 : Saint-Pétersbourg

Onegin, having travelled the world for many

Ayant parcouru le monde pendant des

years in an attempt to escape his own

années dans l’espoir d’échapper à sa

futility, returns to St. Petersburg where he

propre insignifiance, Onéguine, de retour

is received at a ball in the palace of Prince

à Saint-Pétersbourg, est convié à un bal

Gremin. Gremin has recently married

au palais du prince Grémine. Ce dernier

and Onegin is astonished to recognize in

est marié depuis peu, et Onéguine est

the stately and elegant young princess,

sidéré de reconnaître dans l’altière et

Tatiana, the uninteresting little country girl

gracieuse jeune princesse nulle autre que

whom he once turned away. The enormity

Tatiana, la terne petite campagnarde qu’il a

of his mistake and loss engulfs him. His life

éconduite autrefois. L’énormité de sa faute

now seems even more aimless and empty.

le submerge. Son existence, à présent, lui paraît encore plus vide et inutile.

Scene 2: Tatiana’s Nursery Tatiana reads a letter from Onegin, which

Scène 2 : La chambre d’enfants de Tatiana

reveals his love for her. Suddenly he stands

Tatiana lit une lettre d’Onéguine dans

before her, impatient to know her answer.

laquelle il lui déclare sa flamme. Il apparaît

Tatiana sorrowfully tells him that although

tout à coup devant elle, impatient de

she still feels her passionate girlhood love

connaître sa réponse. Tatiana lui explique à

for him, she is now a woman and she could

regret que, bien qu’elle ait gardé sa passion

never find happiness with him or have

de jeunesse pour lui, elle est maintenant

respect for him. She orders him to leave

une femme et ne pourrait jamais être

her forever.

heureuse avec lui, ni même lui témoigner du respect. Elle le somme de disparaître de sa vie à jamais.

10

Follow us: facebook.com/NACDanceDanseCNA

Biographies KAREN KAIN C.C., LL.D., D.LITT., O.ONT.

KAREN KAIN C.C., LL.D., D.LITT., O.ONT.

Artistic Director

Directrice artistique

Artistic Director Karen Kain has led

Karen Kain dirige le Ballet national du

The National Ballet of Canada with great

Canada avec succès depuis onze ans. Parmi

success for the past eleven years. Her

ses nombreuses réussites, citons le retour

many accomplishments include returning

de la compagnie sur la scène internationale,

the company to the international stage,

la commande de nouvelles œuvres et des

commissioning exciting new work and

partenariats avec des compagnies de

forming partnerships with leading ballet

ballet renommées telle que le Royal Ballet

companies such as The Royal Ballet

(Londres).

(London). Long recognized as one of the most

Reconnue pendant longtemps comme une des danseuses classiques les plus

gifted classical dancers of her era, noted

douées de sa génération, remarquée pour

for her compelling characterizations and

ses fascinantes incarnations et pour la

versatility as a performer, she is one of

polyvalence de son talent, Karen Kain figure

Canada’s most renowned and committed

parmi les défenseurs des arts les plus

advocates for the arts. Born in Hamilton,

célèbres et les plus engagés du Canada.

Ontario, Ms. Kain received her training at

Née à Hamilton, en Ontario, elle a reçu sa

Canada’s National Ballet School in Toronto,

formation à l’École nationale de ballet du

joining the National Ballet in 1969.

Canada à Toronto, avant d’intégrer le Ballet

In 1973, Ms. Kain was awarded the Silver Medal in the Women’s Category

national du Canada en 1969. En 1973, au Concours international de

at the prestigious International Ballet

ballet de Moscou, elle remporte la médaille

Competition in Moscow and, along with

d’argent des ballerines et le prix du meilleur

Frank Augustyn, received a special prize

pas de deux avec son partenaire de l’époque,

for Best Pas de Deux. Subsequently, she

Frank Augustyn. Par la suite, elle mène

embarked on a remarkable international

une remarquable carrière internationale,

career performing with such companies

interprétant les plus grands rôles de ballet

as Paris Opéra Ballet, Roland Petit’s Le

avec des compagnies telles que le Ballet de

Ballet de Marseilles, the Bolshoi Ballet,

l’Opéra de Paris, le Ballet de Marseille de

London Festival Ballet and Vienna State

Roland Petit, le Ballet du Bolchoï, le London

Opera Ballet. Throughout her career she

Festival Ballet et le Ballet de l’Opéra d’État

developed a close creative partnership

de Vienne. Au fil de sa carrière, elle a aussi

with Rudolf Nureyev and often performed

collaboré étroitement avec Rudolf Noureïev

with him.

sur le plan de la création artistique et s’est

Ms. Kain retired from dancing following

souvent produite avec lui. Mme Kain met fin

a farewell tour in 1997 and took up the

à sa carrière de danseuse en 1997 après

position of Artist-in-Residence with the

une tournée d’adieu, et devient artiste

company (later expanded to that of Artistic

résidente puis artiste associée du Ballet

Associate). She became Artistic Director

national, dont elle devient la directrice

in 2005.

artistique en 2005.

Suivez-nous : facebook.com/NACDanceDanseCNA

11



BARRY HUGHSON

BARRY HUGHSON

Executive Director

Directeur général

Barry Hughson has served the performing

Barry Hughson exerce des fonctions de

arts field for 24 years as a professional

cadre dans le secteur des arts de la scène

arts executive. In 2014, he joined The

depuis 24 ans. Il est directeur général du

National Ballet of Canada as Executive

Ballet national du Canada depuis 2014. Il

Director. Mr. Hughson was previously

occupait auparavant les mêmes fonctions

Executive Director of Boston Ballet.

au Boston Ballet. Sous sa direction, le

Under Mr. Hughson’s leadership, Boston

Boston Ballet a franchi plusieurs étapes

Ballet achieved several key milestones,

importantes : il a remboursé sa dette

including the retirement of its long-term

à long terme, effectué des rénovations

debt, completing a major renovation of the

de plusieurs millions de dollars à son

ballet’s headquarters, international tours

siège social, entrepris des tournées

to Canada, Spain, Finland and the UK, and

internationales au Canada, en Espagne,

significant increases in annual earned and

en Finlande et au Royaume-Uni, et a

contributed revenue. As an arts advocate,

augmenté de façon importante les revenus

consultant and educator, Mr. Hughson has

annuels. Défenseur des arts, consultant

had teaching and speaking engagements

et éducateur, M. Hughson a enseigné et

in the USA, Europe and South America.

prononcé des conférences aux États-Unis,

He is the Vice Chair of Dance/USA, North

en Europe et en Amérique du Sud. Il est

America’s largest service organization for

vice-président de Dance/USA, le plus

professional dance. In January 2015, in

grand organisme nord-américain de

partnership with Dance/USA, Mr. Hughson

services pour les professionnels de la

spearheaded the first ever meeting of

danse. En janvier 2015, il a organisé, en

North American and European executive

partenariat avec Dance/USA, la toute

dance leadership, bringing together 22

première rencontre des cadres dirigeants

administrators from nine countries for two

des milieux de la danse d’Amérique

days of meetings at the Royal Opera House

du Nord et d’Europe, réunissant 22

Covent Garden in London. In Canada,

administrateurs de neuf pays différents

Mr. Hughson serves as Vice-Chair of the

pendant deux jours à la Royal Opera

National Council for the Canadian Dance

House de Covent Garden, à Londres.

Assembly and serves on the Steering

Au Canada, M. Hughson est membre du

Committee for the Canadian Arts Summit.

conseil d’administration de l’Assemblée

Mr. Hughson began his career as a dancer

canadienne de la danse et siège au comité

with The Washington (DC) Ballet, where

directeur du Sommet canadien des arts.

he performed classical and contemporary

Il a commencé sa carrière comme danseur

repertoire at the Kennedy Center and on

au Washington (DC) Ballet, interprétant

tour throughout the world.

le répertoire classique et contemporain au Kennedy Center et en tournée dans le monde entier.

12

Go behind the scenes with nac-cna.ca/stories

DAVID BRISKIN

DAVID BRISKIN

Music Director and Principal Conductor

Directeur musical et premier chef d’orchestre

Music Director and Principal Conductor of

Directeur musical et premier chef

The National Ballet of Canada since 2006,

d’orchestre du Ballet national du

David Briskin is widely recognized as one of

Canada depuis 2006, David Briskin est

contemporary ballet’s most accomplished

largement reconnu comme l’un des

conductors, noted both for the range of

chefs les plus accomplis de la scène

his repertoire and the insightfulness of his

du ballet contemporain, remarquable

musical interpretations. Prior to moving to

tant pour l’étendue de son répertoire

Canada, Mr. Briskin lived and worked for

que pour l’acuité de ses interprétations

23 years as a conductor in New York City.

musicales. Avant de s’établir au Canada,

He served for seven years as Conductor

il a vécu et œuvré pendant 23 ans

with American Ballet Theatre leading

comme chef d’orchestre à New York.

performances with the company at the

M. Briskin a en outre été, pendant sept

Metropolitan Opera House, New York’s

ans, chef d’orchestre à l’American Ballet

City Center and in major opera houses

Theatre, et a dirigé des représentations

throughout the world. He worked for two

au Metropolitan Opera et au City Center

years as a seasonal conductor with New

de New York, ainsi que sur les grandes

York City Ballet conducting more than

scènes de ballet et d’opéra du monde

35 different ballets over two years and

entier. Il a été chef d’orchestre de saison

as Conductor of The Juilliard School’s

au New York City Ballet, dirigeant plus de

Dance Division for 12 years. As a guest

35 ballets différents en deux ans, et chef

conductor Mr. Briskin appears seasonally

d’orchestre du Département de la danse

with The Royal Ballet at Covent Garden in

de la Julliard School pendant douze ans.

London. Mr. Briskin made his debut with

Comme chef d’orchestre invité, il partage

The Royal Swedish Ballet in 2016 and will

la scène sur une base saisonnière avec le

make his first appearance with The Royal

Royal Ballet au Covent Garden de Londres.

Danish Ballet this season. Mr. Briskin has

M. Briskin a fait ses débuts avec le Ballet

also appeared with nearly all of the major

royal de Suède en 2016 et se produira

North American ballet companies. Equally

pour la première fois avec le Ballet royal

at home with orchestral and operatic

du Danemark plus tard cette saison. Il a

repertoire, Mr. Briskin has conducted the

travaillé pour presque toutes les grandes

Pittsburgh, Detroit, Baltimore, Cincinnati

compagnies de ballet d’Amérique du

Pops, Indianapolis, Windsor and Shanghai

Nord. Tout aussi à l’aise sur les scènes

Symphony Orchestras, among others, as

de concert qu’à l’opéra, il a dirigé, entre

well as for Calgary Opera, Manitoba Opera,

autres, les orchestres symphoniques de

Opera Carolina, Lake George Opera and

Pittsburgh, Detroit, Baltimore, Cincinnati

Sarasota Opera.

(Pops), Indianapolis, Windsor et Shanghai, ainsi que des formations musicales de compagnies d’opéra telles que le Calgary Opera, le Manitoba Opera, l’Opera Carolina, le Lake George Opera et le Sarasota Opera.

Entrez dans les coulisses au cna-nac.ca/histoires

13



JOHN CRANKO

JOHN CRANKO

Choreographer

Chorégraphe

Born in South Africa, John Cranko moved

Né en Afrique du Sud, John Cranko

to London in 1946 to join Sadler’s Wells

déménage à Londres en 1946 pour se

Ballet. Within four years, he was named

joindre au Sadler’s Wells Ballet. En l’espace

Resident Choreographer and during this

de quatre ans, il est nommé chorégraphe

time, he created some of his finest early

résident de la compagnie et crée, durant

ballets. Through the 1950s, Mr. Cranko

cette période, quelques-uns de ses plus

created works for both the Covent Garden

beaux ballets de jeunesse. Dans les

and Sadler’s Wells branches of The Royal

années 1950, il crée des œuvres pour les

Ballet, notably Antigone, Bonne Bouche

divisions de Covent Garden et Sadler’s

and The Lady and the Fool. In 1957, Mr.

Wells du Royal Ballet, notamment Antigone,

Cranko choreographed his first full-length

Bonne Bouche et The Lady and the Fool.

ballet, The Prince of the Pagodas. Shortly

En 1957, il chorégraphie son premier

thereafter, he created La Belle Hélène for

ballet intégral, The Prince of the Pagodas.

Paris Opéra Ballet and Romeo and Juliet

Peu après, il crée La Belle Hélène pour

for Teatro alla Scala. In 1960, he went

le Ballet de l’Opéra de Paris, et Roméo

to Stuttgart Ballet to restage Prince of

et Juliette pour le Teatro alla Scala. En

the Pagodas and was asked to assume

1960, il reprend Prince of the Pagodas

the directorship of the company in 1961.

pour le Ballet de Stuttgart, et il est invité

There he created the full-length ballets

à prendre la direction de la compagnie

Onegin, Carmen and The Taming of the

en 1961. À Stuttgart, il signe les ballets

Shrew, while continuing to create short

intégraux Onéguine, Carmen et The Taming

works and restage classics. John Cranko

of the Shrew, tout en continuant à créer

died tragically on an airplane bringing his

de courtes pièces et à reprendre des

company home from New York City in 1973.

classiques. John Cranko a trouvé une mort tragique, en 1973, à bord de l’avion qui le ramenait de New York avec sa troupe.

REID ANDERSON

REID ANDERSON

Staging

Mise en scène

Artistic Director of Stuttgart Ballet since

Directeur artistique du Ballet de Stuttgart

1996, Reid Anderson has had a long and

depuis 1996, Reid Anderson possède une

distinguished career in the world of dance

longue feuille de route dans le monde de

as a dancer, teacher, coach, producer and

la danse, s’étant illustré comme danseur,

Artistic Director. Born in New Westminster,

professeur, entraîneur, producteur et

British Columbia, Mr. Anderson received

directeur artistique. Né à New Westminster,

his dance training in Canada and at The

en Colombie-Britannique, il reçoit sa

Royal Ballet School in London, England. At

formation en danse au Canada et à l’école

the invitation of the Choreographer and

du Royal Ballet à Londres, en Angleterre.

Director John Cranko, he joined Germany’s

À l’invitation du chorégraphe et directeur

Stuttgart Ballet in 1969. Throughout his

artistique John Cranko, il rejoint le Ballet

17-year career with Stuttgart Ballet,

de Stuttgart, en Allemagne, en 1969. Au fil de ses dix-sept ans de carrière avec le

14

Follow us: facebook.com/NACDanceDanseCNA

Mr. Anderson danced leading roles in a

Ballet de Stuttgart, il danse des premiers

wide range of classical and contemporary

rôles dans un large éventail de productions

productions and worked with some of

classiques et contemporaines, et œuvre

the leading choreographers of the 20th

avec quelques-uns des chorégraphes

century, including John Cranko,

les plus influents du XXe siècle, dont

Kenneth MacMillan, Glen Tetley,

John Cranko, Kenneth MacMillan,

John Neumeier, Jiří Kylián and William

Glen Tetley, John Neumeier, Jiří Kylián et

Forsythe, among others. Mr. Anderson

William Forsythe. M. Anderson se retire

retired from the stage in 1986 and became

de la scène en 1986 et devient le directeur

Artistic Director of Ballet British Columbia

artistique du Ballet British Columbia en

in 1987, a position he held until 1989. From

1987, poste qu’il occupe jusqu’en 1989. De

1989 to 1996, he was Artistic Director

1989 à 1996, il assure la direction artistique

of The National Ballet of Canada before

du Ballet national du Canada avant de

returning to Stuttgart Ballet as Artistic

réintégrer le Ballet de Stuttgart, en qualité

Director in 1996. Since then, he has

de directeur artistique, en 1996. Depuis, il

reshaped the company and its repertoire

a refaçonné la compagnie et son répertoire

considerably, resulting in sold-out houses

de façon spectaculaire, lui attirant des

and increased international touring. In

salles combles et une activité de tournée

addition to his duties as Artistic Director at

accrue sur la scène internationale. En plus

Stuttgart Ballet, Mr. Anderson has staged

d’assumer ses fonctions à la direction

the works of John Cranko around the world

artistique du Ballet de Stuttgart, il met en

since 1984.

scène les œuvres de John Cranko partout dans le monde depuis 1984.

KURT-HEINZ STOLZE

KURT-HEINZ STOLZE

Arrangements and Orchestration

Arrangements et orchestration

Kurt-Heinz Stolze was born in Germany.

Né en Allemagne, Kurt-Heinz Stolze reçoit

He received his musical training at the

sa formation musicale au Conservatoire

Conservatory in Hamburg where he studied

de Hambourg, où il étudie le piano, l’orgue,

piano, organ, conducting and composition

la direction d’orchestre et la composition

under Wilhelm Brückner-Rüggeberg. He

sous la houlette de Wilhelm Brückner-

had his first engagement as a pianist at

Rüggeberg. Il obtient son premier

the Royal Opera in Copenhagen in 1956.

engagement comme pianiste à l’Opéra

Upon graduating, he became Rehearsal

royal de Copenhague en 1956. Son diplôme

Coach at the opera in Hamburg and later

en poche, il devient répétiteur à l’Opéra de

at the Royal Swedish Opera in Stockholm.

Hambourg et, par la suite, à l’Opéra royal

From 1959, he was Kapellmeister at the

de Suède à Stockholm. À compter de 1959,

Wurttemberg State Theatre in Stuttgart.

il est kapellmeister au Théâtre d’État du

Mr. Stolze also recorded the Liedzyklus

Wurtemberg à Stuttgart. Il accompagne

Die schöne Müllerin by Franz Schubert as a

aussi au piano Fritz Wunderlich dans

pianist together with Fritz Wunderlich and

son enregistrement du cycle de lieder

worked for radio and television. Mr. Stolze

Die schöne Müllerin de Franz Schubert, en

both composed and arranged music for

plus d’œuvrer à la radio et à la télévision.

ballet. Working in close collaboration with

Également compositeur et arrangeur de

Suivez-nous : facebook.com/NACDanceDanseCNA

15

is needed, nothing’s left to tell.

«

Je vous écris – quoi d’autre à dire? J’ai tout dit si je vous écris.

I know it’s now in your discretion

Je sais, cela peut vous suffire

with scorn to make my world a hell.

Pour me punir par le mépris.

But, if you’ve kept some faint impression

Mais dans ma peine, mon martyre,

of pity for my wretched state,

Vous qui gardez un cœur qui bat,

you’ll never leave me to my fate.

Vous ne vous détournerez pas.

At first I thought it out of season

Au début, j’ai voulu me taire;

to speak; believe me: of my shame

Croyez-moi, vous n’auriez pas su

you’d not so much as know the name,

Mon déshonneur, si j’avais pu

if I’d possessed the slightest reason

Nourrir l’espoir, même éphémère,

to hope that even once a week

De vous revoir de temps en temps

I might have seen you, heard you speak

Dans la maison de mes parents.

on visits to us, and in greeting

Juste écouter ce que vous dites,

‘‘



‘‘

I write to you — no more confession

I might have said a word, and then

Répondre un mot, et, seule, après,

thought, day and night, and thought again

Penser, penser, oui, sans arrêt,

about one thing, till our next meeting.

Attendre encore une visite.

But you’re not sociable, they say:

Les gens, dit-on, vous les fuyez;

you find the country godforsaken;

Tout vous ennuie dans nos retraites;

though we... don’t shine in anyway,

Chez nous, si vous vous ennuyez,

our joy in you is warmly taken.

Pour nous, vous voir est une fête.

Excerpt of Tatiana’s Letter from Eugene Onegin by Alexandre Pushkin, translated by Charles Johnston (Penguin Books, England)

Extrait de la lettre de Tatiana d’Eugène Onéguine d’Alexandre Pouchkine, traduit du russe par André Markowicz (Actes Sud, 2005)

«

16



17

Greta Hodgkinson & Guillaume Côté in / dans Onegin. © Sian Richards



John Cranko, he arranged the Tchaikovsky

musique de ballet, il arrange, en étroite

music for Onegin and the Scarlatti for

collaboration avec John Cranko, la musique

The Taming of the Shrew. Mr. Stolze also

de Tchaïkovsky pour Onegin et celle de

orchestrated Stuttgart Ballet’s productions

Scarlatti pour The Taming of the Shrew.

of Les Sylphides and Kyrie Eleisas and

Il signe aussi les orchestrations des

conducted the orchestra for Stuttgart

Sylphides et de Kyrie Eleisas pour le Ballet

Ballet on numerous occasions, including

de Stuttgart, en plus de diriger l’orchestre

Schwanensee and L’Estro Armonico by

pour la compagnie à plusieurs occasions,

Antonio Vivaldi. In l963, he composed

notamment dans le cadre des productions

original music for Mr. Cranko’s Wir Reisen

Schwanensee et L’Estro Armonico

Nach Jerusalem. In 1968, Mr. Stolze

d’Antonio Vivaldi. En 1963, il compose

toured as a solo cembalo player with the

la musique originale de Wir Reisen Nach

Württembergische Kammerorchester

Jerusalem de Cranko. En 1968, il effectue

Heilbronn to play at the Queen Elizabeth

une tournée comme clavecin solo avec

Hall in London. Kurt-Heinz Stolze died in

le Württembergische Kammerorchester

Munich in August 1970 at the age of 44.

Heilbronn, se produisant au Queen Elizabeth Hall de Londres. Kurt-Heinz Stolze est décédé à Munich en août 1970, à 44 ans.

SANTO LOQUASTO

SANTO LOQUASTO

Set and Costume Designer

Décors et costumes

Santo Loquasto is a designer for dance,

Santo Loquasto est un scénographe qui

theatre and film. He has collaborated with

œuvre dans les champs de la danse, du

choreographers Jerome Robbins,

théâtre et du cinéma. Il a collaboré,

Mikhail Baryshnikov, Kenneth MacMillan,

entre autres, avec les chorégraphes

Agnes de Mille, James Kudelka and

Jerome Robbins, Mikhaïl Barychnikov,

Mark Morris. Twyla Tharp’s Push Comes to

Kenneth MacMillan, Agnes de Mille,

Shove marked the beginning of a long-term

James Kudelka et Mark Morris. Push

relationship with American Ballet Theatre.

Comes to Shove de Twyla Tharp marque

As designer for the Paul Taylor Dance

le début d’une longue collaboration avec

Company, he has designed a total of 50

l’American Ballet Theatre. Il signe aussi

pieces. Mr. Loquasto received his first Tony

la scénographie de 50 pièces au total

in 1977 for costume designs for The Cherry

pour la Paul Taylor Dance Company.

Orchard. In 1989, he won both the Tony and

M. Loquasto reçoit son premier prix Tony

Drama Desk Awards for his set design of

en 1977 pour ses costumes dans le cadre

the New York Shakespeare Festival’s Café

de la production The Cherry Orchard. En

Crown and, in 1990, he again won both

1989, il remporte un Tony et un prix Drama

awards for his costume design for Grand

Desk pour sa scénographie de Café Crown

Hotel. For his other work in theatre, he has

du New York Shakespeare Festival, et il

received an Obie, the Joseph Maharam

obtient à nouveau ces deux prix en 1990

Award, both Outer Critics Circle and

pour les costumes de la production

Drama Desks Awards and a total of 18 Tony

Grand Hotel. Son travail au théâtre a aussi été récompensé par les prix Obie,

18

Follow us: facebook.com/NACDanceDanseCNA

nominations. For film, Mr. Loquasto has

Joseph Maharam, Outer Critics Circle et

received Academy Award nominations for

Drama Desks, en plus de lui attirer pas

production design for Woody Allen’s Bullets

moins de 18 mises en nomination aux

Over Broadway and Radio Days and for

prix Tony. Au cinéma, il a été finaliste aux

costume design for Allen’s Zelig. Other film

Oscars pour les décors de Coups de feu sur

credits include Desperately Seeking Susan,

Broadway et Radio Days de Woody Allen,

Big and, most recently, Irrational Man.

et pour les costumes de Zelig du même réalisateur. Toujours au grand écran, il apparaît au générique de Recherche Susan désespérément, Petit homme et, plus récemment, L’homme irrationnel.

JAMES F. INGALLS

JAMES F. INGALLS

Lighting Designer

Éclairages

James F. Ingalls made his National Ballet

Onegin, en 2010, marque la première

of Canada debut with Onegin in 2010. His

collaboration de James F. Ingalls avec

other work in Toronto includes Tristan

le Ballet national du Canada. Ses autres

und Isolde, The Magic Flute and Rigoletto

réalisations à Toronto comprennent Tristan

for Canadian Opera Company and The

und Isolde, The Magic Flute et Rigoletto

House of Martin Guerre for Canadian Stage

pour la Compagnie d’opéra canadienne,

Company. His work in ballet includes The

et The House of Martin Guerre pour la

Sleeping Beauty, choreographed by Alexei

Canadian Stage Company. Au ballet, il

Ratmansky for Teatro alla Scala Ballet

collabore aux productions La Belle au

and American Ballet Theatre; George

bois dormant chorégraphiée par Alexeï

Balanchine’s Nutcracker and Twyla Tharp’s

Ratmansky pour le Ballet du Teatro alla

Waiting at the Station for Pacific Northwest

Scala et l’American Ballet Theatre;

Ballet in Seattle; Don Quixote, Giselle and

Casse-Noisette de George Balanchine

Coppélia for the Dutch National Ballet;

et Waiting at the Station de Twyla Tharp

several works for San Francisco Ballet,

pour le Pacific Northwest Ballet à Seattle;

including Helgi Tomasson’s Silver Ladders

Don Quixote, Giselle et Coppélia pour

and Nutcracker, Lila York’s Celts for Boston

le Het Nationale Ballet aux Pays-Bas;

Ballet. For the Mark Morris Dance Group he

Silver Ladders de Helgi Tomasson,

designed this season’s Layla and Majnun

Casse-Noisette et plusieurs autres pour

as well as Romeo and Juliet, On Motifs of

le San Francisco Ballet; et Celts de Lila

Shakespeare; Mozart Dances; Dido and

York pour le Boston Ballet. Pour le Mark

Aeneas; The Hard Nut and L’Allegro, il

Morris Dance Group, il participe aux

Penseroso ed il Moderato. He has designed

productions Roméo et Juliette, On Motifs

several pieces for Paul Taylor’s American

of Shakespeare; Mozart Dances; Dido

Modern Dance, Twyla Tharp’s 50

and Aeneas; The Hard Nut; L’Allegro, il

th

Anniversary Tour as well as Fluid Canvas

Penseroso ed il Moderato; et, cette saison,

and Split Sides for Merce Cunningham

Layla and Majnun. Il collabore aussi à

Dance Company. Recent projects include

plusieurs productions de l’American

The Beauty Queen of Leenane and Waiting

Modern Dance de Paul Taylor, à la tournée

for Godot, both directed by Gary Hynes

du 50e anniversaire de la compagnie de

Suivez-nous : facebook.com/NACDanceDanseCNA

19



for the Druid Theatre in Galway, Ireland,

Twyla Tharp, ainsi qu’à Fluid Canvas et

and Oedipus Rex/Symphony of Psalms

Split Sides pour la Merce Cunningham

for Festival d’Aix-en-Provence, Iolanta/

Dance Company. Récemment, il a pris

Persephone for Lyon Opera, and the

part aux productions The Beauty Queen

world premiere of Kaija Saariaho’s Only

of Leenane et En attendant Godot, toutes

the Sound Remains for Dutch National

deux mises en scène par Gary Hynes pour

Opera, all directed by Peter Sellars. He

le Druid Theatre à Galway, en Irlande, ainsi

often collaborates with the Wooden Floor

qu’Oedipus Rex/Symphony of Psalms pour

dancers in Santa Ana, California.

le Festival d’Aix-en-Provence, Iolanta/ Persephone pour l’Opéra de Lyon, et la création mondiale d’Only the Sound Remains de Kaija Saariaho pour l’Opéra national des Pays-Bas, toutes trois mises en scène par Peter Sellars. Il collabore régulièrement avec les danseurs du collectif Wooden Floor à Santa Ana, en Californie.

JEFF MORRIS

JEFF MORRIS

Stage Manager

Régisseur

Born in Toronto, Jeff Morris studied

Jeff Morris a étudié l’administration et

technical theatre production and

la production théâtrale technique à la

administration at Ryerson’s Theatre

Ryerson Theatre School. Il a travaillé

School. After leaving Ryerson, he became

comme régisseur de production au Toronto

Production Stage Manager for Toronto

Dance Theatre de 1990 à 1995. Il a effectué

Dance Theatre (1990–1995). With Toronto

de nombreuses tournées avec le Toronto

Dance Theatre he toured extensively, stage

Dance Theatre, assurant la régie durant les

managing the company’s debuts in Berlin,

débuts de la compagnie à Berlin, Varsovie,

Warsaw, Beijing, Tokyo and at the Joyce

Beijing, Tokyo, et au Joyce Theater de

Theater, New York City. He was Production

New York. Il a en outre a été régisseur de

Stage Manager for Dancers For Life (AIDS

production pour Dancers For Life (Comité

Committee of Toronto, 1991–1997), Stage

du SIDA de Toronto, de 1991 à 1997), et

Manager for Theatre Passe-Muraille (Never

régisseur pour le Theatre Passe-Muraille

Swim Alone, Metamorphosis of a Shadow)

(Never Swim Alone, Metamorphosis of

and for the Fringe Festival of Independent

a Shadow) et pour le Fringe Festival of

Dance Artists.

Independent Dance Artists.

Mr. Morris joined The National Ballet

20

Arrivé au Ballet national du Canada en

of Canada in 1995 and has since stage-

1995, il a assuré la régie d’un grand nombre

managed a wide range of the company’s

de productions du répertoire classique et

unique classical and contemporary

contemporain de la compagnie, dont les

repertoire, including the world premieres

premières mondiales des Quatre Saisons,

of James Kudelka’s The Four Seasons,

de Cendrillon et d’Un chapeau de paille

Cinderella, An Italian Straw Hat,

d’Italie de James Kudelka, The Comforts

Jean-Pierre Perreault’s The Comforts

of Solitude de Jean-Pierre Perreault,

Go behind the scenes with nac-cna.ca/stories

of Solitude, Alexei Ratmansky’s Romeo

Emergence de Crystal Pite, Roméo et

and Juliet, and company premieres of

Juliette d’Alexeï Ratmansky, et la régie

Christopher Wheeldon’s Alice’s Adventures

des créations de plusieurs compagnies

in Wonderland and John Neumeier’s

dont Alice’s Adventures in Wonderland de

Nijinsky and The Seagull. He is an adjunct

Christopher Wheeldon et Nijinsky et

faculty member at the School of Toronto

The Seagull de John Neumeier.

Dance Theatre, and a co-director of the

Il est professeur auxiliaire à la School

biannual festival dance:made in Canada /

of Toronto Dance Theatre et codirecteur

fait au Canada.

du festival biennal dance:made in Canada / fait au Canada.

LILIANE STILWELL

LILIANE STILWELL

Stage Manager

Régisseuse

Liliane Stilwell served as stage manager for

Liliane Stilwell est régisseuse de la

the Canadian Opera Company for 22 years.

Compagnie d’opéra canadienne depuis

Highlights included Don Quichotte, Barber

22 ans. Elle a travaillé notamment aux

of Seville, Lucia di Lammermoor, La

productions suivantes : Don Quichotte,

Cenerentola, Otello, Marriage of Figaro,

Le Barbier de Séville, Lucia di Lammermoor,

Götterdämmerung (complete Ring Cycle),

La Cenerentola, Otello, Les Noces de Figaro,

Macbeth, La Bohème, Eugene Onegin,

Götterdämmerung (l’intégrale du cycle de

Madama Butterfly and was part of the team

L’Anneau), Macbeth, La Bohème, Eugène

that took Oedipus Rex to the Edinburgh

Onéguine, Madama Butterfly. Par ailleurs,

International Festival. She was production

elle faisait partie de l’équipe qui a présenté

stage manager for Grease and stage

Oedipus Rex au Festival international

manager for Robin Hood and Cinderella

d’Édimbourg. Elle a été chef de production

at the Elgin, Dirty Dancing at the Royal

pour Grease et régisseuse de plateau pour

Alexandra Theatre and Hairspray at the

Robin Hood et Cinderella à l’Elgin, pour

Princess of Wales. Other credits include

Dirty Dancing au Royal Alexandra Theatre

Tom Jones, Speed-The-Plow, Romeo and

et pour Hairspray au Princess of Wales. Elle

Juliet, Midsummer Night’s Dream, Big River,

a aussi collaboré aux spectacles suivants :

Shear Madness, Carousel, Me and My Girl,

Tom Jones, Speed-The-Plow, Romeo and

Roar of the Greasepaint-Smell of the Crowd.

Juliet, Midsummer Night’s Dream, Big River,

Liliane was Head Stage co-ordinator for

Shear Madness, Carousel, Me and My Girl,

the Papal visit World Youth Day’s Way of

Roar of the Greasepaint-Smell of the Crowd.

the Cross and has stage managed several

Liliane Stilwell a assuré la coordination

industrial shows in Canada and the US.

du chemin de croix lors de la visite papale

Ms. Stilwell joined The National Ballet of

à l’occasion de la Journée mondiale de

Canada in 2015.

la jeunesse, et a exercé les fonctions de régisseuse dans plusieurs salons commerciaux au Canada et aux États-Unis. Elle s’est joint aux rangs du Ballet national du Canada en 2015.

Entrez dans les coulisses au cna-nac.ca/histoires

21



The National Ballet of Canada Le Ballet national du Canada Board of Directors / Conseil d’administration David Binet, Chair / président Gail Appel John Bailey Susanne Boyce Jane Darville Stephen Delaney Marlene DelZotto The Honourable Nicole Eaton / L’honorable Nicole Eaton, Senator / sénatrice Bronwen Evans Sandra Faire Greta Hodgkinson, O. Ont., ex officio / membre d’office Nancy Holland Barry Hughson, ex officio / membre d’office Karen Kain, C.C., ex officio / membre d’office Krista Kerr Judith Lawrie Janet Lewell Philip Lieberman

Jerry Lozinski David Macdonald Ryan McNally Donna Meyers Linda O’Leary David Pell, ex officio / membre d’office Nancy Pencer Jack Petch, ex officio / membre d’office Lynda Prince Robbie J. Pryde Jessica Ray Gretchen Ross Victor R. Royce John B. Simcoe Mavis Staines, C.M., ex officio / membre d’office Robert Stephen, ex officio / membre d’office Daniel F. Sullivan Noreen Taylor, C.M. Cornell C.V. Wright

Tour Staff / Personnel des tournées Karen Kain, C.C.

Artistic Director / Directrice artistique

Barry Hughson

Executive Director / Directeur général

David Briskin

Music Director and Principal Conductor / Directeur musical et premier chef d’orchestre

ARTISTIC TEAM / ÉQUIPE ARTISTIQUE Christopher Stowell

Associate Artistic Director / Directeur artistique associé

Gerard Roxburgh

Artistic Administrator / Administrateur artistique

Magdalena Popa

Principal Artistic Coach / Répétitrice principale

Peter Ottmann

Senior Ballet Master / Premier maître de ballet

Sarita Dotan

Company Management Assistant / Adjointe à la gestion de la compagnie

Andrei Streliaev

Company Pianist / Pianiste de la compagnie

Paul Papoutsakis

Company Athletic Therapist / Thérapeute en athlétisme de la compagnie



Ron Mulesa

22

Company Massage Therapist / Massothérapeute de la compagnie

Follow us: facebook.com/NACDanceDanseCNA



COMMUNICATIONS Julia Drake

Director of Communications / Directrice des communications

Belinda Bale

Senior Associate Director of Communications / Directrice associée principale des communications

Catherine Chang

Senior Manager, Communications / Gestionnaire principale, communications

DEVELOPMENT / DÉVELOPPEMENT Diana Reitberger, CFRE

Director of Development / Directrice du développement

PRODUCTION James Thornley

Production Director / Directeur de production

Barney Bayliss

Technical Director / Directeur technique

Jeff Morris, Liliane Stillwell

Stage Managers / Régisseurs

Jeff Logue

Lighting Coordinator / Coordonnateur des éclairages

Paul McNamara

Master Carpenter / Chef menuisier

Stephen O’Connor

Head Electrician / Chef électricien

Michael Ellenton

Property Master / Chef accessoiriste

James Fulton

Assistant Carpenter / Assistant menuisier

Geoff Kay

Assistant Carpenter, Flyman / Assistant menuisier, cintrier

Ron Gorveatt, Chris Brooks

Assistant Electricians / Assistants électriciens

Marjory Fielding

Wardrobe Supervisor / Superviseure des costumes

Barbara de Kat

Wardrobe Coordinator / Coordonnatrice des costumes

Robert Gazzoli

Assistant Wardrobe Coordinator / Coordonnateur adjoint des costumes

Charles Seminerio



Wig and Make-up Supervisor / Superviseur des perruques et maquillages

Leslie Brown

Wardrobe, Footwear Assistant / Adjointe, coordination des chaussures et des costumes

national.ballet.ca Entrez dans les coulisses au cna-nac.ca/histoires

23



The National Arts Centre Orchestra L’Orchestre du Centre national des Arts Alexander Shelley Music Director / Directeur musical John Storgårds Principal Guest Conductor / Premier chef invité Jack Everly Principal Pops Conductor / Premier chef des concerts Pops Alain Trudel Principal Youth and Family Conductor / Premier chef des concerts jeunesse et famille Pinchas Zukerman Conductor Emeritus / Chef d’orchestre émérite

FIRST VIOLINS / PREMIERS VIOLONS **Yosuke Kawasaki (concertmaster / violon solo) **Jessica Linnebach (associate concertmaster / violon solo associée) Noémi Racine Gaudreault (assistant concertmaster / assistante violon solo) Elaine Klimasko Carissa Klopoushak Marjolaine Lambert Jeremy Mastrangelo Manuela Milani Karoly Sziladi Ashley Vandiver *Martine Dubé *Daniel Godin *Heather Schnarr SECOND VIOLINS / SECONDS VIOLONS *Chris Takeda (guest principal / solo invité) Winston Webber (assistant principal / assistant solo) Brian Boychuk Mark Friedman Richard Green Frédéric Moisan Leah Roseman Edvard Skerjanc Emily Westell *Eliane Charest-Beauchamp

VIOLAS / ALTOS Jethro Marks (principal / solo) David Marks (associate principal / solo associé) David Goldblatt (assistant principal / assistant solo) Paul Casey **Nancy Sturdevant David Thies-Thompson *Catherine Ferreira CELLOS / VIOLONCELLES Rachel Mercer (associate principal / solo associée) **Julia MacLaine (assistant principal / assistante solo) Timothy McCoy Leah Wyber *Karen Kang *Fanny Marks *Thaddeus Morden DOUBLE BASSES / CONTREBASSES **Joel Quarrington (principal / solo) **Murielle Bruneau Hilda Cowie **Marjolaine Fournier Vincent Gendron *Paul Mach *John Geggie

FLUTES / FLÛTES Joanna G’froerer (principal / solo) **Emily Marks *Dakota Martin OBOES / HAUTBOIS Charles Hamann (principal / solo) Anna Petersen CLARINETS / CLARINETTES Kimball Sykes (principal / solo) Sean Rice BASSOONS / BASSONS Christopher Millard (principal / solo) Vincent Parizeau HORNS / CORS Lawrence Vine (principal / solo) Julie Fauteux (associate principal / solo associée) Elizabeth Simpson Jill Kirwan **Nicholas Hartman *Xavier Fortin TRUMPETS / TROMPETTES Karen Donnelly (principal / solo) Steven van Gulik *Isaac Pulford

BASS TROMBONE / TROMBONE BASSE Douglas Burden TUBA Nicholas Atkinson (principal / solo) TIMPANI / TIMBALES Feza Zweifel (principal / solo) PERCUSSIONS Kenneth Simpson Jonathan Wade HARP / HARPE **Manon Le Comte (principal / solo) *Robin Best LIBRARIANS / MUSICOTHÉCAIRES Nancy Elbeck (principal librarian / musicothécaire principale) Corey Rempel (assistant librarian / musicothécaire adjoint) PERSONNEL MANAGER / CHEF DU PERSONNEL Meiko Taylor ASSISTANT PERSONNEL MANAGER / CHEF ADJOINT DU PERSONNEL Fletcher Gailey-Snell

TROMBONES Donald Renshaw (principal / solo) Colin Traquair

* Additional musicians/Musiciens surnuméraires

** On Leave/En congé

The National Arts Centre Orchestra is a proud member of Orchestras Canada, the national association for Canadian orchestras. orchestrasmatter.ca L’Orchestre du Centre national des Arts est un fier membre d’Orchestres Canada, l’association nationale des orchestres canadiens. lesorchestrescomptent.ca

24

Follow us: facebook.com/NACDanceDanseCNA

NAC DANCE PODCASTS BALADOS DE DANSE CNA Did you know that we have a host of great podcast interviews with exceptional dance artists available online?

Nous vous proposons une série d’entretiens sous forme de balados avec des artistes exceptionnels de la danse.

Interviews with Kyle Abraham, Akram Khan, Karen Kain and so many more!

Entrevues avec Louise Lecavalier, Virginie Brunelle, Jean Grand-Maître et bien d’autres, animées par Anne Michaud et Isabelle Brisebois.

Visit NACpodcasts.ca or find us as a free subscription in the podcast section of the iTunes music store.

Visitez baladosCNA.ca ou abonnez-vous gratuitement à nos fichiers à la section balados de la boutique de musique en ligne iTunes.

Suivez-nous : facebook.com/NACDanceDanseCNA

25



The National Ballet of Canada Le Ballet national du Canada gratefully acknowledges the support of the following: tient à remercier de leur généreux appui :

Bringing the arts to life.

We acknowledge the financial support of the Government of Canada through the Department of Canadian Heritage via the Endowment Incentive component of the Canada Cultural Investment Fund.

The Government of Ontario through the Honourable Eleanor McMahon, Minister of Tourism, Culture and Sport.

De l’art plein la vie.

Nous tenons à souligner le soutien financier du gouvernement du Canada par l’intermédiaire de Patrimoine canadien à travers le volet incitatif aux fonds de dotation du Fonds du Canada pour l’investissement en culture.

Le gouvernement de l’Ontario, par l’entremise de l’honorable Eleanor McMahon, ministre du Tourisme, de la Culture et du Sport.

The Volunteer Committee, The National Ballet Of Canada Le Comité des bénévoles, Ballet national du Canada

26

The National Ballet of Canada operates under the jurisdiction of the Canadian Actors’ Equity Association.

Le Ballet national du Canada respecte les normes de la Canadian Actors’ Equity Association.

The National Ballet of Canada is a member of the Canadian Dance Assembly and Dance/USA.

Le Ballet national du Canada est membre de l’Assemblée canadienne de la danse et de Dance/USA.

Go behind the scenes with nac-cna.ca/stories

1617

NAC DANCE DANSE CNA

Cathy Levy Executive Producer, Dance Productrice générale, Danse

Tina Legari

Geneviève Le Bel

Mireille Nicholas

Eleri Evans

Associate Dance Producer / Productrice associée de la Danse

Marketing and Communications Officer / Agente de marketing et de communication

Special Projects Coordinator and Assistant to the Executive Producer / Coordonnatrice des projets spéciaux et adjointe de la productrice générale

Sophie Anka


Marketing and Communications Officer (on leave) / Agente de marketing et de communication (en congé)

Nadia McKenzie

Company Manager / Chargée de compagnies

Associate Marketing Officer / Agente associée de marketing

Siˆ oned Watkins

Bar Clément

Education Associate and Teaching Artist / Associée en éducation et artiste enseignante

Associate Marketing Officer (on leave) / Agente associée de marketing (en congé)

Charles Cotton

Alexandra Campeau

Technical Director / Directeur technique

Associate Communications Officer / Agente associée de communication

Production Director / Directeur de production

Carey van Eden

Publications Officer / Agente des publications

Odette Laurin

Communications Coordinator / Coordonnatrice des communications

UPCOMING SHOWS SPECTACLES À VENIR ALESSANDRO SCIARRONI

FOLK-S will you still love me tomorrow? Feb 9–11 fév 2017

LES BALLETS TROCKADERO DE MONTE CARLO

Mixed Program / Programme mixte Feb 17 fév 2017

GAUTHIER DANCE //DANCE COMPANY THEATERHAUS STUTTGART Mixed Program / Programme mixte Mar 11 mar 2017

NAC-CNA.CA

Printed on Rolland Opaque, which contains 30% post-consumer fibre, is EcoLogo and FSC® certified Imprimé sur du Rolland Opaque contenant 30 % de fibres postconsommation, certifié EcoLogo et FSC®

ENCOUNT3RS / RENCONTR3S, Alexis Fletcher, Ballet BC © Michael Slobodian

Mike D’Amato

JE FAIS PARTIE DE LA FAMILLE

Bien vivre aujourd’hui

DONORS’ CIRCLE / CERCLE DES DONATEURS The National Arts Centre Foundation gratefully acknowledges the support of its many contributors. Below is the annual giving list which includes the Donors’ Circle, Corporate Club and Emeritus Circle. List complete as of November 8, 2016. Thank you!

La Fondation du Centre national des Arts remercie chaleureusement ses nombreux donateurs pour leur soutien. Voici la liste complète - en date du 8 novembre 2016 - des personnes et sociétés qui font partie du Cercle des donateurs, du Cercle des entreprises et du Cercle Emeritus. Merci!

NATION BUILDERS / GRANDS BÂTISSEURS Alice & Grant Burton

CHAMPION’S CIRCLE / CERCLE DU CHAMPION Gail Asper, O.C., O.M., LL.D. & Michael Paterson The Azrieli Foundation/ La Fondation Azrieli Mohammed A. Faris

The Dianne & Irving Kipnes Foundation The Honourable Margaret Norrie McCain, C.C., O.N.B. Janice & Earle O’Born Gail & David O’Brien

Roula & Alan P. Rossy Dasha Shenkman OBE, Hon RCM Anonymous / Donateur anonyme (1)

LEADER’S CIRCLE / CERCLE DU LEADER John & Bonnie Buhler Margaret & David Fountain Susan Glass & Arni Thorsteinson, Shelter Canadian Properties Limited Harvey & Louise Glatt

John & Jennifer Ruddy The Slaight Family Fund for Emerging Artists/Le Fonds pour artistes émergents de la famille Slaight

Eli & Philip Taylor The Vered Family / La famille Vered Anonymous / Donateur anonyme (1)

PRESIDENT’S CIRCLE / CERCLE DU PRÉSIDENT Arel Capital Robert & Sandra Ashe The Asper Foundation Sharon Azrieli Perez Renette Berman Kimberley Bozak & Philip Deck Earlaine Collins The Craig Foundation Barbara Crook & Dan Greenberg, Danbe Foundation

Ian & Kiki Delaney Estate of Sorel Etrog Joan & Randolph Gherson Elinor Gill Ratcliffe C.M., O.N.L., LLD(hc) Shirley Greenberg, C.M. Dr. Charles Richard (Dick) Harington Peter Herrndorf & Eva Czigler Irving Harris Foundation The Keg Spirit Foundation

The Leacross Foundation Peng Lin & Yu Gu Joan & Jerry Lozinski Dr. Kanta Marwah The Opera Cares Foundation Estate of Arthur Palmer Michael Potter Jayne Watson

PRESENTER’S CIRCLE / CERCLE DU DIFFUSEUR Cynthia Baxter and Family / et famille Marjorie Blankstein C.M., O.M., LL.D Adrian Burns & Gregory Kane, Q.C. Christina Cameron & Hugh Winsor M.G. Campbell The Canavan Family Foundation The Right Honourable Joe Clark, P.C.,C.C.,A.O.E & Maureen McTeer Liane & Robert Clasen Michel Collette Joan & Jack Craig Daugherty and Verma Endowment for Young Musicians / Fonds de dotation Daugherty et Verma pour jeunes musiciens Thomas d’Aquino & Susan Peterson d’Aquino

Amoryn Engel & Kevin Warn-Schindel Julia & Robert Foster Fred & Elizabeth Fountain Friends of the National Arts Centre Orchestra/Les Amis de l’Orchestre du CNA Jean Gauthier & Danielle Fortin Stephen & Jocelyne Greenberg James & Emily Ho Donald K. Johnson & Anna McCowan Johnson D’Arcy L. Levesque The Honourable John Manley, P.C., O.C. & Mrs. Judith Manley M. Ann McCaig, C.M., A.O.E., LL.D. Grant J. McDonald, FCPA, FCA & Carol Devenny

Jane E. Moore Penney Group Sarah Ryan & Molly Ryan Emmelle & Alvin Segal, O.C., O.Q. Daniel Senyk & Rosemary Menke Alexander Shelley Mr. & Mrs. Calvin A. Smith Robert Tennant Anthony and Gladys Tyler Charitable Foundation Donald T. Walcot Don & Billy Wiles The Zed Family / La famille Zed Anonymous / Donateurs anonymes (3)

PRODUCER’S CIRCLE / CERCLE DU PRODUCTEUR Frank & Inge Balogh W. Geoffrey Beattie Edward Burtynsky & Julia Johnston John M. Cassaday Crabtree Foundation Henry B. Curtis Christopher Deacon & Gwen Goodier Sarah Garton Stanley Dale Godsoe, C.M. Dr. Peter & Mrs. Sheila Gorman Martha Lou Henley J.P. Bickell Foundation David & Susan Laister

Dennis & Andrea Laurin Joyce Lowe Katharine McClure The McKinlays / La famille McKinlay : Kenneth, Jill and the late / et feu Ronald Rick Mercer & Gerald Lunz Christopher Millard Barbara Newbegin John Osborne Dr. Suren Phansalker Guy & Mary Pratte Karen Prentice, Q.C.

Irfhan Rawji & Christine Armstrong J. Serge Sasseville Enrico Scichilone Barbara Seal The Late Mitchell Sharp, P.C., C.C. & Mme Jeanne d’Arc Sharp Southam Club William & Jean Teron Vernon G. & Beryl Turner Paul Wells & Lisa Samson Anonymous / Donateurs anonymes (2)

DIRECTOR’S CIRCLE / CERCLE DU METTEUR EN SCÈNE Kristina Allen Stefan F. & Janina Ann Baginski Sheila Bayne Michael Bell & Anne Burnett Sandra & E Nelson Beveridge Hayden Brown & Tracy Brooks Graham & Maureen Carpenter Lise Chartrand & David Franklin Cintec Canada Ltd. Christopher & Saye Clement Vincent & Danielle Crupi Robert & Marian Cumming Nadia Diakun-Thibault & Ron Thibault

Mr. Arthur Drache, C.M., Q.C. & Ms. Judy Young Carol Fahie Douglas Frosst & Lori Gadzala Gregg & Mary Hanson Stephen & Raymonde Hanson Michael Harkins Ron & Elaine Johnson Dr. Frank A. Jones Huguette & Marcelle Jubinville Diana & David Kirkwood Roland Dimitriu & Diane Landry Jean B. Liberty Louis & Jeanne Lieff Memorial Fund

Brenda MacKenzie John & Alexandra Marcellus Andrea Mills & Michael Nagy William & Hallie Murphy Jacqueline M. Newton Charles & Sheila Nicholson Ms. Eileen & Mr. Ralph Overend Eric & Lois Ridgen Go Sato Mary Turnbull Dave & Megan Waller Donna & Henry Watt Anonymous / Donateur anonyme (1)

MAESTRO’S CIRCLE / CERCLE DU MAESTRO Cavaliere / Chevalier Pasqualina Pat Adamo Michael-John Almon Sheila Andrews Kelvin K. Au Pierre Aubry & Jane Dudley Paul & Rosemary Bender Marion & Robert Bennett Margaret Bloodworth Barry M. Bloom Frits Bosman Dr. Francois-Gilles Boucher & Annie Dickson In Memory of Donna Lee Boulet Peter & Livia Brandon In Memory of Geoffrey F. Bruce / À la mémoire de Geoffrey F. Bruce David Monaghan & Frances Buckley Dr. Nick Busing & Madam Justice Catherine Aitken Canadian National Autism Foundation Claude Chapdelaine Tom & Beth Charlton Deborah Collins Dr. Gretchen Conrad & Mr. Mark G. Shulist La famille Cousineau Duart & Donna Crabtree Dr. David Crowe Carlos & Maria DaSilva Dr. B. H. Davidson Gladys & Andrew Dencs Robert P. Doyle Robert S. & Clarisse Doyle Colonel Michel

& Madame Nicole Drapeau Yvon Duplessis Catherine Ebbs & Ted Wilson James & Deborah Farrow E.A. Fleming Dr. Margaret White & Patrick Foody Anthony Foster Denis Gagnon Dr. Pierre Gareau Louis Giroux Toby Greenbaum & Joel Rotstein David & Rochelle Greenberg Ms. Wendy R. Hanna Peter Harder & Molly Seon John & Dorothy Harrington John Hilborn & Elisabeth Van Wagner David Holdsworth & Nicole Senécal Jacquelin Holzman & John Rutherford Jackman Foundation Marilyn Jenkins & David Speck Mary Johnston Matthew & Fiona Johnston Dr. David & Mrs. Glenda Jones Ms. Lynda Joyce Anatol & Czeslawa Kark Beatrice Keleher-Raffoul Brian & Lynn Keller Carlene & J-P Lafleur Denis & Suzanne Lamadeleine Marie Louise Lapointe & Bernard Leduc Gaston & Carol Lauzon Dr. & Mrs. Jack Lehrer Aileen Letourneau Donald MacLeod

André McArdle & Lise Paquin Elizabeth McGowan John McPherson & Lise Ouimet Sylvie Morel Thomas Morris Sunny & Nini Pal Mary Papadakis & Robert McCulloch Joanne Papineau Russell Pastuch & Lynn Solvason Matthew & Elena Power Chris & Lisa Richards Jeffrey Richstone Maura Ricketts & Laurence Head Marianne & Ferdinand Roelofs Elizabeth Roscoe In memory of Gloria Roseman Esther P. & J. David Runnalls Olga Streltchenko & Joel Sachs Shawn Scromeda & Sally Gomery Mr. Peter Seguin David Selzer & Ann Miller John Shannon & Andrée-Cybèle Bilinski Carolyn & Scott Shepherd Dr. Farid Shodjaee & Mrs. Laurie Zrudlo Arlene Stafford-Wilson & Kevin Wilson Dr. Matthew Suh & Dr. Susan Smith Hala Tabl Sunao Tamaru Elizabeth Taylor Dino Testa Gordon & Annette Thiessen Janet Thorsteinson

MAESTRO’S CIRCLE (continued) / CERCLE DU MAESTRO (suite) In Memory of Frank A.M. Tremayne, Q.C. Dr. Derek Turner & Mrs. Elaine Turner William & Donna Vangool

Ms. Frances A. Walsh Hans & Marianne Weidemann Paul Zendrowski & Cynthia King

Milana Zilnik Anonymous / Donateurs anonymes (8)

PLAYWRIGHT’S CIRCLE / CERCLE DU DRAMATURGE George Anderson & Charlotte Gray Robert & Amelita Armit Daryl Banke & Mark Hussey David Beattie Suzanne Bédard Leslie Behnia Marva Black & Bruce Topping Heidi Bonnell Nelson Borges Richard Burgess & Louise Stephens Janet Campbell Susan & Brad Campbell Kevin Chan & Andrea Armigo Fortin Vinay & Jagdish Chander Spencer & Jocelyn Cheng Rev. Gail & Robert Christy Geneviève Cimon & Rees Kassen Margaret & John Coleman Michael & Beryl Corber Lise & Pierre Cousineau Marie Couturier Robert J. Craig Beth Cybulski Andrew Davies Christopher & Bronwen Dearlove Thomas Dent Norman Dionne Dr. Mark & Mrs. Nina Dover Dr. Heiko Fettig & Isabelle Rivard Dr. David Finestone & Mrs. Josie Finestone Hans & Alice Foerstel Sheila Forsyth Nadine Fortin & Jonathan McPhail Dr. Steven & Rosalyn Fremeth Robert Gagné & Manon St-Jules Carey & Nancy Garrett Matthew Garskey & Laura Kelly Sylvia Gazsi-Gill & John Gill Ariana & Arman Golshani Adam Gooderham Beric & Elizabeth Graham-Smith

Christine Grant & Brian Ross Darrell & D. Brian Gregersen Robert Guindon & Diane Desrochers Suren & Junko Gupta Tara Hall John & Greta Hansen The Haridwar-Om Family Christopher Harnett Mischa Hayek Margie & Jeff Hooper Anikó G. Jean Daniel Keene Gabriel Karlin & Andrea Rosen Marika Keliher Dr. John Kershman & Ms. Sabina Wasserlauf Lisette Lafontaine Réal Lalande Thérèse Lamarche Christine Langlois & Carl Martin Joseph D. Law Nicole Leboeuf Conrad L’Ecuyer Dr. Giles & Shannon Leo Christopher Mark LeSauvage Catherine Levesque Groleau Cathy Levy & Martin Bolduc L.Cdr. (Ret’d) Jack Logan & Mrs. Ruth Logan Christine L. MacDonald Therese M. Maclean Jack & Hélène Major Marianne’s Lingerie Jack & Dale McAuley Patrice E. Merrin Bruce R. Miller J. David & Pamela Miller Nadim Missaghian Jane Morris David Nahwegahbow & Lois Jacobs Ritika Nandkeolyar Barbara E. Newell

Cedric & Jill Nowell Franz Ohler Johan Frans Olberg & Jetje (Taty) Oltmans-Olberg Maxine Oldham Maureen P. O’Neil Mr. Eme Onuoha M. Ortolani & J. Bergeron Sherrill Owen Mrs. Dorothy Phillips Monique Prins David & Anne Robison Pierre Sabourin & Erin Devaney David & Els Salisbury Kevin Sampson Mr. & Mrs. Brian Scott J. Sinclair George Skinner & Marielle Bourdages Mike Smith & Joy Ells Howard Sokolowski & Senator Linda Frum Judith Spanglett & Michael R. Harris Ann Thomas & Brydon Smith Rosemary Thompson & Pierre Boulet Dr. Derry G. Timleck James Tomlinson Dr. & Mrs. Kenneth & Margaret Torrance Nancy & Wallace Vrooman In memory of Thomas Howard Westran Alexandra Wilson & Paul André Baril Linda Wood Pinchas Zukerman Anonymous / Donateurs anonymes (9)

CORPORATE SUPPORTERS / SOUTIEN-ENTREPRISES Accenture Canada A&E Television Networks Aimia AirSprint Amazon.ca Arnon Corporation Bassi Construction Ltd. Bell BMO Private Banking Corus Entertainment Inc. Diamond Schmitt Architects District Realty Doherty & Associates Ltd. Ensight Canada

EY Ferguslea Properties Limited Gold Key Management Glenview Management Limited Great-West Life, London Life and Canada Life Hotel Indigo Ottawa Insurance Bureau of Canada / Bureau d’assurance du Canada The Keg Steakhouse + Bar Mitel Mizrahi Corporation PCL Constructors Canada Inc. PearTree Financial Services Ltd.

Primecorp Quebecor Media Inc. Remington Group Inc. Rogers TV Rogers Communications Sakto Corporation Scotia Wealth Management / Scotia Gestion de patrimoine Shangri-La Hotels Telesat Tomlinson Urbandale Construction Limited

CORPORATE CIRCLE / CERCLE DES ENTREPRISES CORPORATE PRESENTER / DIFFUSEUR — ENTREPRISES Rob Marland, Royal Lepage Performance Realty

Julie Teskey Re/Max Metro City

CORPORATE PRODUCER / PRODUCTEUR — ENTREPRISES Hoskins Restoration Services (Ottawa)

Marina Kun/Kun Shoulder Rest

Nordstrom

CORPORATE DIRECTORS / METTEUR EN SCÈNE — ENTREPRISES Auerbach Consulting Services Bulger Young Canada Retirement Information Centre

Capital Gain Accounting Services 1994 Inc. Concentric Associates International Incorporated

CT Labs Finlayson & Singlehurst Homestead Land Holdings Ltd. MHPM Project Managers Inc.

Mynott Construction Tartan Homes Corporation WALL SPACE GALLERY

IntelliSyn Communications Inc. Katari Imaging Keller Engineering Associates Inc. Kessels Upholstering Ltd. Gary Kugler & Marlene Rubin L.W.I. Consulting Partners Inc. David Lacharity & Andrea MacQueen Leadership Dynamiks & Associates Liberty Tax Services - Montreal Road McMillan LLP Michael D. Segal Professional Corporation Moneyvest Financial Services Inc Multishred Inc. Nortak Software Ltd. Ottawa Bagel Shop Ottawa Business Interiors Ottawa Dispute Resolution Group Inc.

The Piggy Market Project Services International The Properties Group Ltd. Mr. Waleed G Qirbi & Mrs. Fatoom Qirbi REMISZ Consulting Engineers Ltd. Restaurant E18hteen Richmond Nursery Robertson Martin Architects Rockwell Collins Sam’s Cafe at Fairmont Confectionery SaniGLAZE of Ottawa/Merry Maids Suzy Q Doughnuts Swiss Hotel Systematix IT Solutions Inc. TPG Technology Consulting Ltd WEDECOR Westboro Flooring & Décor Anonymous / Donateur anonyme (1)

Interplay Creative Media Inc. Long & McQuade Musical Instruments New Generation Sushi Freshness Made to Order ORMTA - Ontario Registered Music Teachers Association P3 Physiotherapy Parkin Architects Limited Pro Physio & Sport Medicine Centres Ridout & Maybee LLP Dr. Jeffery Sherman

Steve Sicard, SRES®, Realtor Always Putting Your Needs First Spectra FX Inc StageRite Home Staging Brian Staples - Trade Facilitation Services Torrance Microfit Vernini Uomo

CORPORATE MAESTRO / MAESTRO — ENTREPRISES 2Keys Corporation AFS Consulting (Doug Jordan) Ambico Ltd. Anne Perrault & AssociatesTrustee in Bankruptcy ArrowMight Canada Ltd BBS Construction Ltd. Allan & Annette Bateman boogie + birdie Carling Animal Hospital Cintec Canada Ltd. Colleen Currie Law & Mediation Conference Interpreters of Canada Conroy Optometric Centre Construction Laurent Filion - Platesformes élévatrices Dafocom Solutions Inc. Deerpark Management Limited

Del Rosario Financial ServicesSun Life Financial Déménagement Outaouais Muriel Dombret Clothes Dufferin Research Inc. Epicuria Drs. Alfredo & Ruby Formoso Founddesign Vintage Modern Design Inc. Janet Geiger, Stone Gables Investment/ HollisWealth Norman Genereaux The Green Door Restaurant Green Thumb Garden Centre Powell Griffiths Groupe TIF Group Inc. Henderson Furniture Repair/ Colleen Lusk-Morin Bruce & Diane Hillary

CORPORATE PLAYWRIGHT / DRAMATURGE — ENTREPRISES 2 H Interior Design Ltd. Danielle L Hannah Abacus Chartered Accountant Angelo M. Spadola Architect Inc. Arcana Martial Arts Academy ASDE Inc. Ashbrook Collectibles - We Buy & Sell Dr. Beaupré Vein / Varices Clinique Blumenstudio BPL Évaluations Inc. Marianna & Micheal Burch

Canopy Insurance Services Cardtronics Coconut Lagoon Restaurant Entrepôt du couvreplancher G. Brunette First Memorial Funeral Services Fairview Chapel Vincent Gobuyan Hampton Paints InnovaComm Marketing & Communication

EMERITUS CIRCLE / CERCLE EMERITUS The Emeritus Circle pays tribute to those who have left a legacy through a bequest in their Will or gift of life insurance.

Le Cercle Emeritus rend hommage à ceux et celles qui ont prévu un don pour l’avenir sous forme de legs testamentaire ou de don de police d’assurance-vie.

Jackie Adamo Cavaliere / Chevalier Pasqualina Pat Adamo The Estate of Dr. and Mrs. A.W. Adey Edward & Jane Anderson The Bluma Appel National Arts Centre Trust / La Fiducie Bluma Appel du Centre national des Arts John Arnold The Morris & Beverly Baker Foundation Daryl M. Banke & P. Mark Hussey David Beattie Mary B. Bell Dr. Ruth M. Bell, C.M. In memory of Bill Boss M. G. Campbell Brenda Cardillo Renate Chartrand The Estate of Kate R. Clifford Michael & Beryl Corber Patricia Cordingley Robert & Marian Cumming Vicki Cummings Daugherty and Verma Endowment for Young Musicians/Fonds de dotation Daugherty et Verma pour jeunes musiciens Rita G. de Guire The Ann Diamond Fund Erdelyi Karpati Memorial Fund/ Fonds mémorial Erdelyi Karpati

Sonia & Louis Lemkow Estate of Wilna Macduff Paul & Margaret Manson Suzanne Marineau Endowment for the Arts / Fonds de dotation Suzanne Marineau pour les arts Claire Marson - Performing Arts for All Endowment / Fonds de dotation Claire Marson pour les arts de la scène à la portée de tous Dr. Kanta Marwah Endowment for English Theatre Dewan Chand and Ratna Devi Marwah Family Endowment for Music / Fonds de dotation Famille Dewan Chand et Ratna Devi Marwah pour la musique The Honourable Margaret Norrie McCain, C.C., O.N.B. & G. Wallace F. McCain, C.C., O.N.B. Kenneth I. McKinlay Jean E. McPhee and Sylvia M. McPhee Endowment for the Performing Arts / Fonds de dotation Jean E. McPhee et Sylvia M. McPhee pour les arts de la scène Samantha Michael Robert & Sherissa Microys Heather Moore Barbara Newbegin Johan Frans Olberg & Jetje (Taty) Oltmans-Olberg

Estate of Sorel Etrog Randall G. Fillion The Estate of / Succession de Claire Watson Fisher E.A. Fleming Audrey and Dennis Forster Endowment for the Development of Young Musicians from Ottawa/Fonds de dotation Audrey et Dennis Forster pour le développement des jeunes musiciens d’Ottawa Estate of A. Fay Foster Paul Fydenchuk & Elizabeth Macfie Sylvia Gazsi-Gill & John Gill The James Wilson Gill Estate Estate of Marjorie Goodrich Rebecca & Gerry Grace Darrell Howard Gregersen Choir Fund / Fonds pour choeurs Darrell-Howard-Gregersen Ms. Wendy R. Hanna Bill & Margaret Hilborn Dorothy M. Horwood Sarah Jennings & Ian Johns Huguette Jubinville Marcelle Jubinville Colette Kletke Rosalind & Stanley Labow David & Susan Laister Frances Lazar Leighton Talent Development Endowment

Estate of Arthur Palmer The Elizabeth L. Pitney Estate Samantha Plavins Michael Potter Aileen S. Rennie The Betty Riddell Estate Maryse F. Robillard Patricia M. Roy Gunter & Inge E. Scherrer Daniel Senyk & Rosemary Menke The Late Mitchell Sharp, P.C., C.C. & Mme Jeanne d’Arc Sharp Sandra Lee Simpson Marion & Hamilton Southam Victoria Steele Natalie & Raymond Stern Hala Tabl Elizabeth (Cardoza) Taylor Dino Testa Linda J. Thomson Bruce Topping & Marva Black Dr. & Mrs. Kenneth & Margaret Torrance Elaine K. Tostevin Vernon & Beryl Turner Anthony & Gladys Tyler Charitable Foundation Jayne Watson In memory of Thomas Howard Westran Anonymous / Donateurs anonymes (32)